Tre nya professorer installeras, fyra doktorer och en hedersdoktor promoveras när Högskolan i Halmstad firar akademisk högtid

Fredagen den 17 november firar Högskolan i Halmstad akademisk högtid. Då installeras tre nya professorer i sitt ämbete, tre nya doktorer och en hedersdoktor promoveras samt att andra akademiska framgångar uppmärksammas. Till exempel ska det pedagogiska priset och priset för samverkan och innovation delas ut. Under dagen håller de nya professorerna installationsföreläsningar om sitt forskningsområde. Samma dag invigs dessutom Health Lab på Högskolans campus.

Fredagens akademiska högtid blir den tolfte i ordningen vid Högskolan i Halmstad sedan den första, som hölls 1998. Sedan 1999 har ett 60-tal professorer installerats och på fredag är det dags för ytterligare tre.

För mer information om de professorer som ska installeras, se bifogad professorsbroschyr.

Förutom installationen av de nya professorerna, promoveras fyra doktorer som har avlagt examen vid Högskolan i Halmstad. Promoveras ska också Högskolans nya hedersdoktor, Gun-Britt Lydén. Vidare uppmärksammas nya docenter, nya doktorer som är anställda vid Högskolan men som har disputerat vid annat lärosäte samt pedagogiskt meriterade och excellenta lärare.

Nytt pris för samverkan och innovation
Under högtiden tillkännages även årets pedagogiska pristagare och vem som får Högskolans nyinstiftade pris för samverkan och innovation.

Invigning av Health Lab
Under dagen invigs även Health Lab vid Högskolan i Halmstad (klockan 14.30 i hus R). Health Lab håller öppet hus mellan klockan 12.30 och 15.00. Mer information.

Vid en akademisk högtid högtidlighålles och hyllas de akademiska framsteg som har gjorts på ett lärosäte. Det är en europeisk universitetstradition med rötter i medeltiden och antik symbolik. Högskolan i Halmstad är en ung högskola och har därför skapat sina egna traditioner och ritualer, men dessa knyter an till traditionella ceremonier.

Välkommen!

Medier hälsas välkomna till den akademiska högtiden och föreläsningar med professorer och hedersdoktor.

Tid och plats den 17 november

Samtliga programpunkter (utom invigningen av Health Lab) sker i Visionen, hus J, Högskolan i Halmstad, Kristian IV:s väg 3, Halmstad.

Installationsföreläsningar hålls klockan 9.15–10.55 (se program nedan).

Akademisk högtidsceremoni hålls klockan 16.00 (se program nedan).

För mer information, kontakta Nina Karlsdotter, projektledare,
telefon: 072-977 36 21, e-post: nina.karlsdotter@hh.se

Program för akademisk högtid, fredag 17 november

Installationsföreläsningar
Under förmiddagen håller de nya professorerna installationsföreläsningar. Hedersdoktor Gun-Britt Lydén, som ska promoveras, håller också ett föredrag. Dessa hålls i Haldasalen i ”Visionen” (hus J) på Högskolans campus.

Föreläsningar i Haldasalen

9.15–09.35 ”Hållbarhet, digitalisering och konkurrenskraft: från tanke till handling”
Jeaneth Johansson, professor i företagsekonomi med inriktning redovisning och finansiell bedömning

9.40–10.00 ”Digitala hälsofrämjande tjänster för barns psykiska hälsa”
Jens Nygren, professor i hälsoinnovation

10.10–10.30 ”Anhörigas livsstilsval när vardagen förändras”
Kristina Ziegert, professor i omvårdnad

10.35–10.55 ”Samverkan – framtidens honnörsord. Anhörigas empiriska kunskap ett led i forskningsarbetet”
Gun-Britt Lydén, hedersdoktor i hälsa och livsstil

Högtidsceremoni – program

Ceremonin startar klockan 16.00 och hålls i Bærtlingsalen i "Visionen" (hus J) på Högskolans campus. Programmet finns även som bilaga till detta pressmeddelande.

Välkomstanförande, Harald Castler, ordförande i högskolestyrelsen

Rektors tal, Stephen Hwang, rektor

Professorsinstallation förrättas av Stephen Hwang, rektor

Professorernas tal, Jeaneth Johansson, professor

Promovering, Ingela Skärsäter, professor, ordförande i forskarutbildningsutskottet

Högskolans tack till nya gästprofessorer, adjungerade professorer, docenter

och doktorer framförs av Pernilla Nilsson, vicerektor för utbildning

Högskolans pedagogiska pris delas ut av Verónica Gaspes, ordförande i forsknings-

och utbildningsnämnden

Högskolans pris för samverkan och innovation delas ut av Anders Nelson, vicerektor för samverkan, innovation och internationalisering

Studenternas tal, Hanne Göransson, ordförande i Halmstad studentkår

• Universitet, högskola

• professor

Högskolan i Halmstad – det innovationsdrivande lärosätet

Högskolan i Halmstad är en av de nyare högskolorna i landet och framgångsrik i att utveckla sitt utbildningsutbud och att attrahera studenter. Forskningen är framstående och internationellt välrenommerad. Högskolan deltar aktivt i samhällsutvecklingen genom omfattande samverkan med näringsliv och offentlig sektor. Högskolans profil som det innovationsdrivande lärosätet utgörs av tre sammanflätade styrkeområden: informationsteknologi, innovationsvetenskap samt hälsa och livsstil. I dag har Högskolan cirka 9 000 studenter och 600 anställda, varav cirka 50 professorer.

Lena Lundén