Tyst friskluftventil

HIAK lanserar ny produkt för tystare inomhusmiljö

– Det här liknar ingenting som HIAK tidigare utvecklat, berättar teknik-, och akustikchefen Jan-Erik Bränd

Två miljoner människor som bor utmed hårt trafikerade väg- och järnvägssträckor i Sverige drabbas

dagligen av buller. HIAK har en lösning! HIAK, tidigare Hedemora Industriakustik, har nu tagit ett nytt innovationssteg.

– Vi har utvecklat och tillverkat lösningar för bullerdämpning till industrin i mer än 60 år och lanserar

nu en helt ny typ av friskluftsventil för bostäder och kontor, berättar Jan-Erik Bränd. Vår nya friskluftventil har unik akustisk prestanda i kombination med högt luftflöde och den dämpar buller upp till hela 65 dB. Produkten liknar ingenting som HIAK tidigare utvecklat men principerna för akustik och luftflöde har den gemensamt med vårt övriga produktsortiment. Friskluftventilen utvecklades genom ett innovationsprojekt på uppdrag av Trafikverket och är redan efterfrågad på marknaden.

I takt med den ökande urbaniseringen är trafikbuller i bostäder ett alltmer vanligt problem som Trafikverket satsar stort för att åtgärda.

– Ventilen passar väggar mellan 200 och 590 mm väggtjocklek och kan tapetseras eller målas så att

den smälter in bra, säger produktchef Benny Cedergren.

– Vi ser en stor marknad i både villor och flerfamiljshus där man byter fönster eller gör fasadrenovering

och samtidigt ser över ventilationen, avslutar marknadschef Marcus Bjurman.