MFT nivåskruv för ett enklare karmmontage

Montage utan specialverktyg

Montera din fönsterkarm utan specialverktyg, kilar eller klossar.

Ett hållbart och lönsamt projekt avgörs i grunden på hur valet av material fungerar tillsammans. Egenskaperna visar sig i resultatet. Med MFT får du kravanpassade produkter för både prestanda och funktionalitet anpassade till vårt nordiska klimat.

MFT lanserar nu en unik nivåskruv som ersätter traditionella kilar och klossar som normalt används vid montage av fönsterkarm. Den nya och innovativa designen på MFT nivåskruv, gör att den är mycket enkel att montera och justera så att karmen hamnar i rätt nivå och position.

Skruven kan justeras mellan 10 - 35 mm i höjd. Den har ett stort brickhuvud som är självnivellerande upp till 5°, vilket gör justeringen av karmen mycket enklare vid fönstermontaget. Den lösa brickan tillåter justering av skruven utan att fönsterkarmen förflyttar sig in/ut i vägglivet, vilket ger en stor tidsvinst vid montaget.

MFT Nivåskruv är för inomhus bruk, tillverkad av härdat kolstål med en blankförzinkad ytbehandling och har korrosivitetsklass C1. Skruven har fiberskärande spets som reducerar sprickbildning och minimerar iskruvningsmomentet och har bitsfäste TX30 samt 13 mm sexkantmutter för justering, inget specialverktyg krävs, vanlig 13 mm blocknyckel används. Max belastning per skruv är 175 kg.

Skruven finns tillgänglig i tre förpackningsstorlekar. 2 st i blisterförpackning, 20 st i solid plastbox eller 150 st i plasthink.

Vid montage av nivåskruven är det lätt att skruven inte monteras lodrätt ned i bärande regel för fönsterkarmen, vilket normalt påverkar positionen. Med MFT nivåskruv justerar du karmens höjd genom att skruva nivåskruven upp/ned. Den nya innovativa designen på den självnivellerande brickan, som tar hand om sneda montage upp till 5°, bibehåller karmens position och ser till att den hamnar i våg och inte flyttas in/ut i vägglivet. Det ger en stor tidsvinst vid montaget.

MFT nivåskruv används till stora eller små fönster och fungerar lika bra för ett fönstermontage som vid flera fönstermontage i ett och samma rum. Karmmontaget görs med minst 2 nivåskruvar.
Man för-monterar nivåskruven i alla vägglivsreglar där fönstren skall placeras, gör en grovjustering så att nivåskruvarna står vågrätt och därefter lyfts fönstren in på plats. Vid efterjustering av karmen då den är på plats i väggliven, används en vanlig 13 mm blocknyckel innan slutmontaget av fönstret görs.

Med MFT Nivåskruv behövs inga specialverktyg, kilar eller klossar användas vid fönstermontaget.

Skruven ingår i MFT konceptsatsning och större förpackningar är anpassade
till MFT systemväska som kan sammankopplas med flera väskor.

För ytterligare information om sortimentet, besök HiKOKIs hemsida eller kontakta:
Nordisk produktchef Vegard Haugen.