Stora nyheter på Nordbygg

Ett av världens starkaste varumärken byter namn!

Hitachi – ett av världens största och mest etablerade varumärken och ett begrepp inom verktygsvärlden kommer nu att gå in under ett nytt namn – HiKOKI. Bakgrunden till ändringen är att Hitachikoncernen i juli 2017 sålde sin verktygsverksamhet, Hitachi Koki Co. Ltd, till KKR - en av världens största private equity fonder. Detta innebär rejält stärkta muskler. För KKR har i sin tur ambitionen att som global marknadsledare inom verktyg öka satsningarna på innovationer och varumärkesbyggande.

Att just HiKOKI är valt som varumärke är för att knyta an till den 70 år långa historiska kopplingen till Hitachi, samt till företagets nuvarande namn i Japan: Hitachi Koki - här i Sverige mer känt som Hitachi Power Tools.

För användare blir den synliga skillnaden att Hitachi-produkter byter namn till HiKOKI. Elverktygen kommer för övrigt att se exakt likadana ut som tidigare. Men i framtiden kommer dessa att genomgå en markant utveckling i tekniskt hänseende.

Marknadsansvarig Diana Carlsson förtydligar.
-Hitachi har ju ett oerhört omfattande produktsortiment. Stereoanläggningar, entreprenadmaskiner, rulltrappor etc. Elverktyg har varit en av de minsta divisionerna hos Hitachi och kanske kommit lite i skymundan. Det här gynnar oss eftersom all verksamhet kommer att ägnas åt elverktyg. Vi kommer att utgöra den enda divisionen, vilket betyder ökad lyhördhet gentemot användarna och ökade resurser till innovationer. Det gynnar även användarna eftersom vi också får en snabbare utveckling från idé till färdig produkt. Snabbare ut på marknaden med den allra senaste utvecklingen. Namnbytet kommer att ske under kommande höst.

Bendof mobil armeringsstation
Redan nu kan man märka av ett stärkt innovativt tänkande. Man har med sig flera starka nyheter på Nordbygg för besökare att se fram emot, fördelade på två montrar. I montern 13 (utomhus) visar man en ny mobil armeringsstation. En utmärkt lösning för temporär eller projektbaserad arbetsplats med container innehållande bockmaskin, högklipp, arbetsbänkar, armeringsupplag och arbetsplattform. Dessutom kan man arbeta under komfortabla förhållanden. Väderskyddet tillsammans med det varmbonade kontoret i containern, skapar en behaglig miljö att vistas i, oavsett väderförhållanden. Containern kan enkelt monteras upp av två personer. Med andra ord, allt på plats redan från början.

Inne på mässan i monter, B04:10, visas det nya inom varumärket MFT – ett produktsortiment för bl.a. skruv.
MFT står för nordisk kvalité, innovativa lösningar och produkter anpassade för både vårt klimat och våra krav.

Multivolt – ny batteriteknik
I en annan del av montern, visas Hitachis nya batteridrivna produktsortiment, 36V verktyg med Multivolt-batteri, som har en helt ny teknik och kommer vara en plattform för många framtida verktyg.

Ergonomiskt kraftpaket
-Här har vi ”kapat sladden” men med samma kapacitet som nätdrivet och samma storlek och vikt som nuvarande 18V verktyg, med andra ord: ergonomiskt kraftpaket i kompakt och lätt utförande. Med högre prestanda och styrka, kan man jobba snabbt och med hög effektivitet och får ”mer kraft i händerna”. En stor styrka är batterikompabiliteten – Multivoltbatteriet passar till befintliga 18V verktyg och laddare.

Besök Nordbygg i monter B04:10 samt Ute 13.