Hitachi ändrar namn till HiKOKI

Hitachi Power Tools Sweden, en av Nordens ledande leverantörer av verktyg och infästning till bygg- och industribranschen, har idag kungjort att företaget ändrar namn till HiKOKI Power Tools Sweden från 1 oktober 2018. Detta innebär att namnet på samtliga HITACHI produkter kommer ändras till HiKOKI från samma tidpunkt.

Bakgrunden till ändringen är att Hitachikoncernen i juli 2017 sålde verktygsverksamheten Hitachi Koki Co Ltd till KKR,
en av världens största private equity fond. «Genom att ändra namn på företag och produkter till HiKOKI, kommer vi stå bättre rustade till att förverkliga våra ambitioner om kraftig tillväxt kommande år» säger Magnus Nilsson, VD Hitachi Power Tools Sweden.

«Tidigare har verktyg endast varit en del av en stor portfölj av verksamhetsområden under varumärket Hitachi.
Nu får vi kontroll på eget varumärke och kan själv bestämma hur det ska utvecklas och kommuniceras till slutförbrukare. Både den höga produktkvalitén och ergonomiska utformningen av verktygen kommer förbli oförändrat.
I kombination med ökad satsning på innovation och kommunikation till slutkund, kommer övergången till nytt varumärke innebära att vi kan ta marknadsandelar och bidra till att våra kunder lyckas med det samma» säger Magnus Nilsson.

HiKOKI blev valt som varumärke för att ta tillvara på den 70 år långa historiska kopplingen till Hitachi och till sällskapets nuvarande namn i Japan; Hitachi Koki. «Koki» betyder «industriella verktyg» på japanska.

I logotypen framgår också en etta (1) som är menad att symbolisera HiKOKIs ambition att bli global marknadsledare inom verktyg.

Samtidigt som ett nytt varumärke introduceras, etableras ett europeiskt försäljningskontor i Tyskland och Düsseldorf, som ska bistå HiKOKIs försäljningskontor med vidare expansion – både genom uppköp och organisk tillväxt.

Kontakta vid frågor:

Magnus Nilsson, VD
Mail: magnus.nilsson@hitachi-powertools.se
Magnus Nilsson, VD
Hitachi Power Tools Sweden AB

Den nya HiKOKI logotypen blir lanserad i oktober 2018. I logotypen framgår en etta (1) som är menad att symbolisera
HiKOKIS ambition att bli global marknadsledare inom verktyg
.

HITACHI verktyg byter namn till HiKOKI 1 oktober 2018, men behåller färg och formgivning enligt dagens HITACHI design

• Byggnadsindustrin, branschfrågor

• hikoki
  • hitachikoki
  • powertools
  • hitachi

Hitachi Power Tools Sweden AB är en av Nordens ledande leverantörer av elverktyg, spikverktyg, armeringsklippar, infästning och tillhörande kringprodukter till den svenska proffsmarknaden. Huvudsakliga distributionskanaler är fackhandel och kedjor inom bygg och industri. Produktportföljen innefattar i huvudsak varumärken som Hitachi, Basso, Bendof och MFT.