Med Tomten kommer stressen!

Julen är tänkt att vara en mysig och rofull högtid då man umgås med nära och kära. Tyvärr är det allt fler som upplever julen som stressig och inte alls så härlig som tanken var från början, visar en stor nätundersökning som Coop gjort bland sina kunder. Det som får pulsen att gå upp är framförallt julklappsinköpen men även städningen och maten.

Hela 85 procent av de 35 000 Coop-medlemmar som under hösten (2010) svarat på internetenkäten tycker att julen är stressig. För hälften är tidsbrist det största problemet. Största stressmomentet är julklappsinköpen (tycker 42 procent) och därefter kommer städningen (25 procent) och maten (25 procent).

Då är det inte så konstigt att matkassen blivit utsedd till årets julklapp. Matkassen syftar just till att underlätta och avlasta för folk med fulla almanackor men lite tid. Inte bara i juletid utan året runt. Det finns helt klart ett behov av enkla lösningar i vardagen som spar tid. Att fler och fler tar hjälp med vardagens småärenden och får hjälp att bocka av på sina ”att-göra listor” är inget som förvånar. På mötesplatsen HinnerDu.se märker man en ökning av förfrågningar just kring julen. Det handlar om allt från att städa och hänga gardiner till att sätta upp granen eller slå in paket.

HinnerDu.se finns idag i de flesta svenska städer och i Danmark under namnet "Den Lille Tjeneste".

• jul
  • juletid
  • julstress
  • stress
  • jultrend
  • julen
  • julgran
  • hushållsnära
  • tjänster
  • entreprenör
  • städning
  • julstäda
  • montera ikea
  • collaborative consumption
  • stressig jul
  • julklappar
  • årets julklapp
  • matkasse

• Skåne

HinnerDu.se har sitt säte i Malmö. Företaget ägs av Sara Ohlsson, Hampus Jakobsson, Mikael Tellhed och Carl Silbersky.

Sara har tidigare arbetat på H&M IT och som IT-konsult på HiQ.

Hampus och Mikael grundade TAT. Carl Silbersky tidigare VD på Polar Rose.

Kontaktperson: Sara Ohlsson Tel: 0760-518131