Peer 2 Peer arbete - växande trend 2012, även i Sverige?

Enligt TheNextWeb kommer Peer 2 Peer arbete bli en stor trend 2012. Det började redan 2011 men man spår att trenden växer sig starkare under 2012. Peer 2 Peer sajter gör det möjligt för vanliga privatpersoner att hyra ut sig själva för att utföra småjobb, såsom att tex Montera IKEA-möbler. I Sverige leds denna trend av HinnerDu.se, som även har en dansk systersajt: DenLilleTjeneste.dk.

Eftersom det är svårt för många unga och även för pensionärer att få ett fast arbete idag kan denna decentraliserad arbetsmarknad växa sig stor, med individer som arbetar för varandra utan inblandning av en arbetsgivare i vanlig bemärkning. Vidare skriver ”TheNextWeb” att om företag som underlättar detta möte mellan individ och individ, tex HinnerDu.se kan ta hand om arbetslösheten är det ju fantastiskt.

Peer 2 Peer sajter kan förändra hur vi köper service och hjälp på. Personer tar hjälp av andra privatpersoner istället för att vända sig till fackmän och företag för enklare småjobb. Med hög arbetslöshet bland ungdomar, med hantverkare som utnyttjar ROT-avdraget och höjer sina priser och med mindre i plånboken kan detta absolut vara ett sätt att rädda ekonomin, åtminstone hushållsekonomin!

• peer-to-peer
  • nyföretagande
  • kvinnliga företagare
  • hinnerdu
  • montera ikea-möbler
  • återvinning
  • hållbart företagande
  • hållbart samhälle
  • arbetslöshet
  • ungdomsarbetslöshet
  • unga entreprenörer

• Skåne

HinnerDu.se har sitt säte i Malmö. Företaget ägs av Sara Ohlsson, Hampus Jakobsson, Mikael Tellhed och Carl Silbersky.

Sara har tidigare arbetat på H&M IT och som IT-konsult på HiQ.

Hampus och Mikael grundade TAT. Carl Silbersky tidigare VD på Polar Rose.

Kontaktperson: Sara Ohlsson Tel: 0760-518131

Rasmus Bjerrum