Pressmeddelande -

1500 äldre dör varje år av fallolyckor. Prisbelönat innovativt höftskydd kan vara lösningen.

Fredrik Lundh överläkare i ortopedi tar varje dag emot nya patienter med brutna höfter – framför allt så här års, när vinterhalkan påverkar oss alla, men framför allt äldre människor.

Till slut bestämde han sig för att försöka lösa problemet löste problemet genom att ta fram HappyHip, en byxa med inbyggt höftskydd, som blev början på Hipsafety, en linje byxor med inbyggda skydd för höfterna för både idrottare och seniorer med olika behov.

-Det finns liknande produkter på marknaden, men vi satsar på en snygg, behaglig, och diskret byxa. Det gör att man faktiskt bär sina byxor, och inte lägger dom i byrålådan.

För sin ide vann han en innovationstävlingen AB Västernorrland, för en snyggt designad, användarvänlig produkt med säkerhet i världsklass, med material och design inspirerad av skydd för skidåkare.

Som samarbetspartner för utveckling av byxa för idrottare och framförallt rullskidåkare har Hipsafety anlitat Anders Svanebo, tidigare Världscupvinnare i rullskidor och mångårig medlem i svenska ländskidlandslaget.

-Anders har med sin stora erfarenhet och noggranna personlighet varit en fantastisk samarbetspartner under utvecklingen av vår nyaste byxa X-Hip.

-Vår mission är att minska riskerna för svår skada på höft och bäcken vid fall. Både för idrottare och äldre.

Vi blir allt fler äldre och då ökar antalet fallskador, och allt lidande det för med sig.

I takt med att man blir äldre blir ofta balansen lite sämre, och kroppen allt skörare. När olyckan är framme drabbas därför den äldre oftast mycket svårare. Återhämtningen kan ta lång tid och för en del innebär halkolyckan att de får ett livslångt vårdbehov. Förutom svårt lidande så innebär detta enorma kostnader för samhället.

-Äldre människor idag är medvetna konsumenter och vill ha produkter som inte bara är säkra och funktionella, utan som också ser bra ut, säger Fredrik Lundh ägare och grundare av Hipsafety.

• rullskidor
  • skateboard
  • längdåkning
  • nordic walking
  • stavgång
  • rehabilitering
  • senior
  • skidåkning

Hipsafety är ett svensk företag från Sundsvall som tillverkar fallskyddsutrustning för äldre. Företaget har funnits sedan 2013. Design och utveckling sker i Sverige och tillverkning sker i Portugal. Fredrik Lundh är överläkare i ortopedi och medicinsk rådgivare åt POC. Han har också producerat film, åker skidor och surfar.

Hipsafety vann med sin byxa HappyHip innovationstävlingen AB Västernorrland 2013 bland över 100 medtävlanden.

www.hipsafety.com

Kontaktperson: