HiQ teamar upp med Ivar Jacobson International inom Scaled Agile Framwork (SAFe)

I takt med att digitaliseringen sveper genom samtliga företag och organisationer blir behovet av ramverk för agil utveckling helt kritiskt. Men de riktigt stora möjligheterna att accelerera sin utveckling ligger i skalbarheten. På HiQ är vi en värderad partner till en stor del av de större företagen i Norden, och vi jobbat hela tiden på att utveckla vår expertis inom agil utveckling. Som ett steg i den utvecklingen inleder HiQ ett partnerskap med gudfadern av mjukvaruutveckling – Dr Ivar Jacobson och hans team på Ivar Jacobson International.

– Detta är ett viktigt steg i utvecklingen av vårt erbjudande. Ivar Jacobson International är verkligen epicentret av kunskap och erfarenhet inom skalbar agil utveckling. Att korsa det med vår breda kompetens inom utveckling av inbyggda system, digitalisering och transformation kommer ytterligare stärka vårt erbjudande inom R&D och affärskritiskt IT, säger Sven Ivar Mørch, CEO & President, HiQ.

Ivar Jacobson International grundades 2004 och är ett globalt tjänsteföretag som levererar konsulting, coachning och utbildning med hög kvalitet till kunder som är i processen att implementera eller skala upp sin agila utveckling. Ivar Jacobson International har samlat ett team med hög kompetens, innovativt arbetssätt och verifierade lösningar som ökar effektiviteten och verkningsgraden av storskalig mjukvaruutveckling genom att bryta barriärer och införa nya arbetssätt. Företaget är ett av världens främsta när det kommer till erfarenhet inom skalbar agil mjukvaruutveckling.

– Jag är verkligen glad att vi äntligen kan släppa nyheten kring vårt samarbete. HiQ har ett imponerande rykte och ett unikt track-record av att komplexa teknikutmaningar och mjukvarulösningar. De är ledande i Norden när det kommer till leading-edge-teknologi och förmågan att leverera från idé till färdig lösning. Jag ser fram emot detta, säger Ivar Jacobson, CEO på Ivar Jacobson International.

Dr. Ivar Jacobson är en computer scientist och ingenjör känd som skaparen av use-cases, Objectory, Rational Unified Process, medskapare av UML och Essence. Ivar Jacobson har en imponerande karriär inom både akademi och företagsvärlden. Han har gett ut tio böcker, publicerat över hundra artiklar och är en frekvent talare på konferenser världen över.

– Agila ramverk med direkta återkopplingsloopar som stödjer ett ”fail fast, learn and succeed faster”-arbetssätt är mer eller mindre receptet för att lyckas i den snabbföränderliga digitala värld vi befinner oss i. Att ha förmågan att skala det är den heliga gralen inom mjukvaruutveckling. Att teama upp med Ivar Jacobson och hans team är verkligen toppen! Vi kommer starta samarbetet med att erbjuda gemensamma digitala SAFe-kurser till våra kunder. Därifrån kommer vi utveckla det ytterligare. Bra för oss och bra värde till konkurrenskraften hos de nordiska företagen, säger Erik Ridman, CMO, HiQ.