Factlab väljer HiQ för utveckling av mobil faktagranskningstjänst

Factlab väljer HiQ för utveckling av mobil faktagranskningstjänst

I en tid då källgranskning och oberoende fakta är viktigare än någonsin erbjuder Factlab en smart tjänst för faktagranskning som gör det lättare och säkrare att luta sig mot korrekt information. I vidareutvecklingen av tjänsten tar de nu hjälp av HiQ för att göra den ännu mer tillgänglig och användarvänlig – mobilt.

– Vi jobbar ständigt för att förbättra för människor med hjälp av teknik och design och samarbetet med Factlab ligger oss extra varmt om hjärtat. Detta är en viktig tjänst som vi är otroligt stolta att få vara med att utveckla, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

Tjänsten bygger på en omnimetod för att kunna jämföra miljontals fakta och ge användaren en tydlig och trovärdig faktabas att använda sig av. Idag består databasen av 82 miljoner källanvisade fakta och den uppdateras löpande. Genom delningsfunktioner, interaktiva grafer, möjlighet att följa utveckling och statistik över tid är det ett effektivt verktyg för flera yrkesgrupper. Tjänsten vänder sig främst till kommunikatörer, journalister, lärare och studenter, men finns tillgänglig för alla som söker oberoende fakta.

– Vi ser ett väldigt stort behov av denna typ av tjänst idag hos dessa grupper. Tjänsten är idag webbaserad, men vi vill finnas där användaren finns – vilket är i mobilen. Det ska vara enkelt och smidigt att ta del av informationen oberoende plattform och därför utvecklar vi nu även en mobilversion tillsammans med HiQ, berättar Tora Löf, Strateg på Factlab.

Att valet föll på HiQ förklarar hon med den bredd i erbjudandet som HiQ kan visa. Att de kan jobba med oss från dag ett genom hela utvecklingsresan från design till färdig produkt. Under de senaste månaderna har samarbetet fokuserat på research, kundresan och visuell design för att ta fram en prototyp som nu testas.

Under våren kommer mer kapital att tas in för att kunna lansera en första version i Sverige och sedan rullas ut globalt.