Foto: Jonas Bilberg

HiQ Leap är här – Nordens bästa traineeprogram

HiQ lanserar äntligen HiQ Leap, företagets inkörsport för nyutexaminerade tech-studenter, med start januari 2022. Programmet ger traineer en stabil grund att stå på och tack vare en accelererad utvecklingskurva blir man en senior konsult redan efter de tre år som programmet pågår. Ansökan är redan öppen och rekryteringsfasen är i full gång med att hitta morgondagens stjärnor till bolaget.

– Vi letar alltid efter grym kompetens till vårt team, att äntligen kunna dra igång rekryteringen till HiQ Leap är en milstolpe för oss. Vi är stolta att kunna erbjuda nyutexade en väg in i arbetslivet samtidigt som vi får äran att jobba med hungriga och drivna individer som, precis som vi, vill jobba mot visionen att förenkla människors liv med hjälp av teknik, säger Sven Ivar Mørch, CEO på HiQ.

I april i år annonserade HiQ att Erik Almén går till företaget för att bygga upp Nordens bästa traineeprogram, HiQ Leap. Almén kommer senast från en roll från startup-bolaget Einride och har tidigare varit med att utveckla konsultbolaget Acandos framgångsrika traineeprogram Nova. HiQ Leap, som vänder sig till nyutexade tech-studenter med max ett års arbetslivserfarenhet, är en väg in i arbetslivet för juniora utvecklare. I programmet bygger traineerna sitt tekniska djup, arbetar i fantastiska kunduppdrag, får träning i konsulthantverket och utvecklas som personer. Som student är man varmt välkommen att söka till programmet i samband med att man ska ta sin examen. Traineeprogrammet pågår i tre år med chefer och mentorer som coachar under programmets gång.

Som trainee på HiQ är man konsult från dag ett och får lära sig otroligt mycket i de olika uppdrag man arbetar i ute hos kund. Man får också fortsätta bygga sitt tekniska djup samtidigt som man får verktyg och träning i hur man blir en riktigt bra konsult. Alla som går programmet får en förståelse för hur man bygger effektiva team och praktisk erfarenhet i hur man faktiskt driver ett konsultbolag. Eftersom det är första gången som programmet går av stapeln är det i en riktig entreprenörsanda, alla som är med i programmet får därmed också vara med och forma och bygga upp det tillsammans med HiQ. Vare sig det är att forma eller hålla i egna kurser, delta i rekryteringsarbetet inför senare kullars tillträde eller delta i affärsutveckling. Möjlighet ges att skapa sin egen framtid och bana väg för framtida kollegor. Målet med programmet är att ge alla traineer en stabil grund att stå på, och att över tid bygga morgondagens stjärnkonsulter. HiQ satsar mycket på sina traineer och tack vare en genomtänkt utvecklingsplan i högt tempo blir man en senior konsult redan efter tre år.

– Med programmet vill vi skapa en brant utvecklingskurva för alla traineer. Vi ger traineerna en snabbare väg ut i arbetslivet med fler verktyg i sin verktygslåda. Detta uppnår vi genom att jobba metodiskt och målinriktat i de tre dimensionerna; tekniskt djup, konsultmässighet och personlig utveckling. Genom erfarenhetsbaserade träningar skapar vi erfarenhet på mycket kortare tid än vad som annars vore möjligt. Men mest av allt erbjuder vi tre riktigt roliga och utvecklande år, där man efter programmets slut är mer än redo att fortsätta sin konsultkarriär, säger Erik Almén, Head of Young Talents på HiQ.

Nu är det alltså äntligen dags för lanseringen av HiQ Leap och den första rekryteringsfasen är igång inför programmets start i januari 2022. HiQ letar efter morgondagens talanger som vill ansluta sig på företagets expansionsresa. HiQ är övertygade om att teknikutvecklingen är det bästa sättet att göra världen bättre, mer hållbar, enklare, säkrare och roligare. Vill man också bidra till det är man helt rätt för programmet. Som trainee välkomnas man in en företagskultur där individen premieras och man får en enorm plattform att utvecklas på.