Ola Nyqvist, Cinikka Söderström, Tomas Jonsson och Ann-Britt Werner tog under fredagen emot sina Guldäpplen, priset som årets bäste lärare vid Högskolan i Skövde. Saknas på bilden gör den femte vinnaren Caroline Teh.

Ann-Britt, Ola, Cinikka, Tomas och Caroline är årets lärare

Fem lärare tilldelades Studentkårens pris som årets lärare, Guldäpplet, vid fredagens avslutningshögtid vid Högskolan i Skövde. I motiveringarna från studenterna själva beskrivs vinnarna med superlativ som ”fantastisk”, ”helt otrolig” och ”guldlärare”.

Priset går till en lärare vid varje institution vid Högskolan i Skövde och delas årligen ut av Studentkåren i Skövde. Syftet med priset är att uppmärksamma lärare som har en pedagogisk förmåga som får studenter att blomstra. Priset är också ett sätt att för Högskolans studenter att visa sin uppskattning för lärarens arbete. Årets pristagare är Ann-Britt Werner, institutionen för informationsteknologi, Ola Nyqvist, institutionen för ingenjörsvetenskap, Cinikka Söderström, institutionen för hälsa och lärande, Tomas Jonsson, institutionen för biovetenskap samt Caroline Teh, institutionen för handel och företagande.

Motiveringar från studenter

Ann-Britt Werner lär ut roligt och interaktivt

”Ann-Britt är pedagogisk och engagerad. Hon är supertrevlig och ägnar tid till alla studenter, men lite extra till dem så frågar efter hjälp. Hon ser till så att alla känner sig bekväma samtidigt som hon lär ut på ett roligt, pedagogisk och interaktivt sätt som involverar hela klassen. Hon värderar starkt studenternas åsikter och strävar efter att förbättra kurserna som finns. Hon är helt fantastisk. En bättre lärare är svårt att finna”

Hängivna Ola Nyqvist välförtjänt vinnare

”Har aldrig stött på en sådan hängiven lärare som värnar om sina studenter så mycket. Han är också helt otrolig när det kommer till allt såsom pedagogik, förberedelse, kursmaterial, rättningar av tentor samt inlämningsuppgifter. Han har så mycket att gå igenom och den stackars mannen levererar trots att han har fått mindre timmar att jobba med. Han är mer än välförtjänt av alla priser man kan tänka sig”

Cinikka Söderström motiverar och inspirerar

”Cinikka fick mig att få tillbaka min studiemotivation efter ett års studieuppehåll. Jag var spärrad på grund utav att jag låg efter med flera tentor. Sedan började Cinikka på skolan och helt plötsligt blev det spännande att läsa igen. Jag klarade till slut tentorna och fick då börja igen. Den första kursen efter uppehållet var en kurs där hon föll i de flesta föreläsningar, och herregud vad duktig hon är! Klassen kan lyssna på henne i timmar innan vi behöver en paus. Hon motiverar och inspirerar som ingen annan på sjuksköterskeutbildningen kan. Helt fantastisk! Hoppas hon vinner för det förtjänar hon!”

Tomas Jonsson verkar ha pluggat pedagogik i 100 år

”Tomas skriver sina tentor och föreläsningar på ett ovanligt perfekt, akademiskt sätt. Han är så otroligt pedagogisk och har sådan enorm förståelse för de ämnen han pratar om att kan han plocka ner allt till päron och äpplen. Just på grund av Tomas upplägg med det extremt akademiska skriftspråket och det luftiga talspråket med metaforer, analogier innebär det att man dels får den hårda biten och lär sig formulera sig korrekt utan tvivelaktigheter och dels får en enorm förståelse för ämnet. Det känns som att han pluggat pedagogik i 100 år. Det finns ingen bättre lärare på den biovetenskapliga intuitionen (och då finns det jättemånga andra bra lärare)”.

Caroline Teh är en glädjespridare och ”guldlärare”

”Jag anser att Caroline Teh förtjänar denna nominering eftersom att hon under kursers gång alltid har en positiv attityd och är alltid förstående till studenternas problem som uppkommer i kurser. Ifall man inte förstod så kunde hon förklara två-tre gånger till vilket många lärare varken orkar/ bryr sig om. Hon är en guldlärare som förtjänar ett guldäpple”.

För mer information, kontakta

David Kvicklund, Kommunikatör och presskontakt, david.kvicklund@his.se, 0500-448031

Vi är en modern högskola som präglas av en öppen och välkomnande atmosfär, förstklassiga utbildningar och internationellt konkurrenskraftig forskning. En plats där vi gör framsteg, varje dag.