Lunchpromenaden – en D-vitamininjektion för kroppen

Mars månad. Solen och ljuset är tillbaka och många vänder sitt ansikte mot solen. Och det är väldigt sunt att göra det. Det är nämligen först i mars som kroppen kan bilda D-vitamin igen från solens strålar. Dennis Larsson, professor i biomedicin vid Högskolan i Skövde, har forskat inom området D-vitamin sedan 1994 och understryker vikten av att få i sig D-vitamin året om för att må bra och för att förebygga sjukdomar.

– Under vinterhalvåret kan inte vi som bor på nordligare breddgrader bilda vitamin D på ett naturligt sätt. Solen står nämligen så pass lågt under vinterhalvåret att UVB-ljuset inte når fram till oss under perioden oktober till mars, säger Dennis Larsson.

Det finns dock mycket man kan göra för att se till att man får i sig D-vitamin hela året. D-vitamin finns bland annat i fet fisk som lax, makrill och sill och i mejeriprodukter som berikats – t.ex. mellanmjölk och lättmjölk. Kosttillskott kan också vara ett bra alternativ mellan oktober och mars.

Varför är det så viktigt att få i sig D-vitamin?

– D-vitamin styr kroppens viktiga kalciumbalans och det är angeläget att få i sig mer D-vitamin under de mörkare månaderna för att förebygga sjukdomar som depression och benskörhet. Små barn och äldre som kan behöva lite hjälp på traven med detta. För små barn finns det D-droppar som man kan ta till och för äldre kan det vara bra att anpassa kosten under oktober till mars för att lägga till mat som är rik på just D-vitamin, säger Dennis Larsson.

Det är inte bara på nordligare breddgrader D-vitaminbrist uppstår. Även i städer med stora luftföroreningar uppstår ofta D-vitaminbrist, då det förorenade storstadsdiset hindrar UVB-ljuset att komma fram.

Dennis Larsson driver i dagsläget flera olika forskningsprojekt kopplade till D-vitamin och det är inte bara sambandet mellan D-vitamin och kalcium som är intressant. Det finns också en tydlig koppling mellan D-vitaminbrist och prostatacancer: Män med mörkare pigmentfärg som bor på det norra halvklotet löper en högre risk att drabbas av prostatacancer på grund av att nedsatt D-vitaminbildning, då perioden av sämre D-vitaminbildning blir längre för den gruppen män.

– Den viktigaste aspekten av den forskning jag arbetar med handlar om att hitta nya behandlingsformer för cancer, då det visat sig att just D-vitamin i olika former är effektiva i behandlingen av prostatacancer, bröstcancer och koloncancer. D-vitamin är ett väldigt intressant forskningsområde och det behövs mycket mer forskning för att förstå mer om hur D-vitamin egentligen fungerar och hur vi kan utnyttja effekterna bättre i nya mediciner, säger Dennis Larsson.

Kan man få i sig för mycket D-vitamin?

– För att få i sig för mycket D-vitamin får man äta extremt mycket, så den risken är väldigt liten. Men det är som med allting annat; det finns ett fönster som är hälsosamt och när det gäller D-vitamin handlar det om någonstans mellan 50 och 100 nanomol per liter blod, säger Dennis Larsson.

Tips från professor Dennis Larsson för att få i sig D-vitamin året om:

• Fysisk aktivitet – gå gärna ut och promenera 30 minuter på dagen, runt lunchtid är bra, använd solskydd sommartid
  • Var noga med dina råvaror i den mån det går och ät fet fisk regelbundet
  • Ät kosttillskott under vinterhalvåret, mellan oktober och mars.

För mer information, kontakta:
Dennis Larsson, Högskolan i Skövde, 0500-44 85 12, dennis.larsson@his.se

Forskning vid Högskolan i Skövde
Högskolan profilerar sig inom fem områden; Informationsteknologi, Systembiologi, Virtuella system, Hälsa och lärande samt Framtidens företagande. Den forskning som bedrivs är främst behovsmotiverad och fokuserad mot riktad grundforskning och tillämpad forskning.

Högskolan i Skövde är en liten och modern högskola med högaktuella utbildningar och samhällsnyttig forskning. Vi utgår från verkligheten i dagens behov och morgondagens utmaningar. Våra studenter får förutsättningarna för att lyckas med sina studier och mål genom att vi gärna tänker nytt, är öppna för strategiska samarbeten med omvärlden och tar väl hand om våra studenter.