Ny masterutbildning - unikt samarbete ger fler kvalificerade maskiningenjörer

Örebro universitet och högskolorna i Halmstad och Skövde går vidare i sitt samarbete och startar en gemensam masterutbildning i maskinteknik. I nära samverkan har de tre lärosätena skapat en gedigen – och unik – utbildning som ger både bredd och spetskompetens inom viktiga maskintekniska områden. – Maskiningenjören är den klassiska sortens ingenjör som har utvecklat svensk verkstadsindustri och skapat företag som till exempel SKF, Volvo, Scania och ABB, säger Aron Chibba, studierektor vid Högskolan i Halmstad. Maskiningenjörer är tekniska banbrytare inom områden som till exempel kärnkraft, data-, flyg- och rymdteknik. Det råder brist på välutbildade maskiningenjörer i Sverige. Därför välkomnas denna nya utbildning av industrin: – Svensk industri baseras till stor del på kreativa uppfinningar som har vidareutvecklats och förfinats av ingenjörer, säger Leif Johansson, vd för Volvo AB. Ska vi också i framtiden vara med och driva teknisk utveckling med avancerad spetskompetens, måste vi få fler välutbildade ingenjörer med en internationellt erkänd kompetens och koppling till forskning. Här har en maskinteknisk masterexamen stort strategiskt värde. I Skaraborgs-regionen finns en efterfrågan på dessa studenter. – Maskiningenjörer med aktuella spetskunskaper inom produktions- och produktutveckling kommer med stor säkerhet att efterfrågas av industrin, då den i allt snabbare takt omvandlas och internationaliseras, säger Hans Johansson på institutionen för teknik och samhälle vid Högskolan i Skövde. Det känns därför väldigt bra att starta det här programmet i höst i samarbete med Örebro och Halmstad, där vi gemensamt kan erbjuda studenterna en aktuell och forskningsanknuten utbildning på avancerad nivå. Utbildningen ska ges med hjälp av modern teknik: – Undervisningen sker med stöd av modern informations- och konferensteknik samtidigt på alla tre orterna, berättar Björn Arén, docent och ansvarig för utbildningen vid Örebro universitet. Föreläsaren finns på en av orterna och har direktkontakt via internet med studenterna på de två andra orterna. På detta sätt lär sig studenterna att utnyttja och samarbeta i nätverk vilket ger dem fördel i den nya globala industrialismen. På detta sätt samarbetar redan storföretagen och deras divisioner inom internationella företag över gränser och mellan regioner och länder. Masterutbildningen i maskinteknik, som startar till hösten, är en påbyggnadsutbildning för den som har högskoleingenjörsexamen eller teknisk kandidatexamen. Denna utbildning innehåller fyra olika profiler, omfattar två studieår och leder till en masterexamen i maskinteknik. En sådan examen har en motsvarighet i andra europeiska länder, vilket gör den internationellt välkänd och gångbar. Den nya utbildningen presenteras för Högskolans ingenjörsstudenter vid en informationsträff på Högskolan i Skövde på onsdag. TID: onsdagen den 12 mars, kl. 13.00 PLATS: Högskolan i Skövde, hus G sal G 217 Välkomna! Mer information om utbildningen och informationsträffen lämnas av: Björn Arén, docent, Örebro universitet, tfn 019-30 39 29, 070-655 95 65; Aron Chibba, studierektor, Högskolan i Halmstad, tfn 035-16 72 31, 0706-18 65 94 samt Hans Johansson, universitetslektor, Högskolan i Skövde, tfn 0500-44 85 01.