Ordning präglar framgångsrik nätgemenskap

Öppenhet, ordning och en moderator som omges av ett starkt nätverk; det behövs om en nätbaserad gemenskap för yrkesmänniskor ska fungera. Forskaren Urban Carlén drar slutsatsen efter att ha studerat en väl fungerande gemenskap för allmänläkare.

En nätbaserad lärgemenskap är den akademiska beteckningen för de sociala nätverk på Internet där människor samarbetar med varandra. En enkel och väl fungerande lärgemenskap sker i den e-postlista som några av alla Sveriges allmänläkare är medlemmar av. Det är den här e-postlistan som forskaren Urban Carlén vid Högskolan i Skövde har studerat i sin doktorsavhandling ”A professional community goes online”.

Sammanhållen grupp

Allmänläkarna tog sin e-postlista i bruk 1999 och Urban Carlén har undersökt samtliga 8310 inlägg publicerade under åren 2000-2006. Han konstaterar att en av listans viktigaste funktioner är att den hjälper allmänläkarna att agera kollektivt som profession. Urban Carlén ger ett exempel:
– Om ett läkemedelsföretag skickar ut information som allmänläkarna inte anser uppfylla kraven använder de e-postlistan för att samla ihop material till en rapport. Rapporten sammanställs och skickas över till Läkemedelsverket. Allmänläkarna använder här sin e-postlista för att samverka och kan därmed ge patienterna en bättre information om sitt läkemedel.

Självpåtagen disciplin

Allmänläkarnas e-postlista är till sin karaktär öppen, vem som helst kan alltså delta i diskussionerna. Trots detta är det nästan bara yrkesverksamma allmänläkare som skriver inlägg på e-postlistan.

Inläggen präglas av en påtaglig diskussionsdisciplin som upprätthålls av en stark moderator. Runt moderatorn finns andra deltagare som hjälper till att hålla ordning på inläggen. Om någon inte skriver under ett inlägg med sitt namn är genast någon där och påpekar att; ”här på listan är vi inte anonyma”.

– En annan intressant sak är att position, rykte och eventuellt kändisskap inte spelar någon som helst roll i listans diskussioner. Du kan vara högt uppsatt och väl ansedd i allmänläkarkåren men detta ger inga fördelar för dig när du agerar på listan, säger Urban Carlén.

Privat och professionellt

Läkarna skriver inlägg på e-postlistan både under arbetstid och på sin fritid, men inläggen handlar alltid om allmänmedicinska ämnen. Urban Carlén tolkar det som ett tecken i tiden och något att fundera över för arbetsgivare som är oroliga över vad deras anställda gör på Internet under sin arbetstid.

– Vi befinner oss i en tid när våra privata och professionella nätverk flyter ihop. Innan vi bannlyser sociala medier som Facebook från våra arbetsplatser måste vi veta vad människor gör på nätet. Idag finns ingen forskning som kan ge ett generellt svar på det, avslutar Urban Carlén.

För ytterligare information kontakta Urban Carlén, 0500 - 448263