John Magnus Roos, konsumtionsforskare, frågar om lycka kan köpas för pengar, vid vårens sista populärvetenskapliga café på Högskolan i Skövde.

Pressinbjudan: Kan lycka köpas? Skövdeforskare reder ut vid föreläsning på Högskolan

Kan lycka köpas för pengar? Den frågan ställer forskaren John Magnus Roos vid våren sista populärvetenskapliga café på Högskolan i Skövde onsdagen den 24 april. Och han ger svaret på frågan.

John Magnus Roos är docent i socialpsykologi på Högskolan och konsumtionsforskare med bakgrund i ekonomi, psykologi och design.

– Frågan om lycka kan köpas är något som filosofer har ställt i årtusenden, och nu kan forskare ha hittat svaret, säger John Magnus Roos.

– 2022 och 2023 tog Finland förstaplatsen som det lyckligaste landet i världen. Men hur kan lycka mätas och vad gör oss lyckliga? Det är några av de saker jag tänker ta upp i min föreläsning, säger John Magnus Roos.

Förutom sin tjänst på Högskolan i Skövde är John Magnus Roos även lektor i företagsekonomi vid Högskolan i Borås. Han är också knuten till Center for Wellbeing, Welfare and Happiness, Handelshögskolan i Stockholm samt senior forskare vid Centrum för konsumtionsvetenskap vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet. Han har tidigare forskat vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg och vid Delft University of Technology, Tekniska universitetet i Delft, Nederländerna. Han har förutom akademin bedrivit forskning vid den anrika design- och innovationsbyrån Veryday (McKinsey) i Stockholm. Han har under tio år varit redaktör för Konsumentrapporten, som ges ut av Centrum för Konsumtionsvetenskap vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet.

Föreläsningen på Högskolan i Skövde arrangeras i samarbete mellan Folkuniversitet, Högskolan i Skövde och Skaraborgs senioruniversitet.

Media hälsas välkomna!

Tid: Onsdagen 24 april 2024 kl. 18.30 - 20.30
Plats: Högskolan i Skövde, Hus D, sal D105

Medierna har möjlighet att träffa John Magnus Roos från cirka kl. 17.30.
Önskas kontakt med John Magnus inför föreläsningen, kontakta honom på:

Telefon 0730 – 48 22 27 eller e-post: magnus.roos@his.se