Projekt studerar belöningssystem

Thomas Andersson – forskare vid Högskolan i Skövde – tilldelas 2,85 miljoner av FAS för att studera belöningssystem i svenskt arbetsliv. Syftet med studien är att analysera hur belöningssystem påverkar chefers och medarbetares förhållande till varandra.

Under de senaste tio åren har belöningssystem av olika former blivit vanliga i svenska företag. Systemen bygger ofta på hur förhållandet mellan chef och medarbetare ser ut i amerikanska organisationer. Forskaren Thomas Andersson vid Högskolan i Skövde inleder inom kort ett projekt där han ska studera vad som händer när belöningssystem införs i svenskt arbetsliv.

– Det är en amerikansk logik som ligger bakom tanken på belöningssystem och som står i rak motsats till den underliggande logiken för svensk arbetsledning. Belöningssystem utgår ofta från att människor måste belönas för att prestera medan vi i svenskt arbetsliv utgår från att medarbetaren är involverad i verksamheten och identifierar sig med företagets framgång, förklarar Thomas Andersson.

Studien kommer att genomföras som fallstudier där målet är att skapa en teoretisk modell. Teorin ska visa vad en organisation präglad av svenska värderingar kan förvänta sig för effekter av att införa ett belöningssystem.

Det nu aktuella projektet löper över tre år och finansieras med 2,8 miljoner kronor av  Forskningsrådet för Arbetsliv och Samhälle – FAS.

För ytterligare information kontakta Thomas Andersson: 0500-44 88 61