Spelprogrammerare – en eftersökt yrkesgrupp

Söktrycket på Högskolan i Skövdes utbildning till spelutvecklare är hårt. Störst intresse är det för områdena design och grafik men något lägre för programmering. Detta skapar viss oro i branschen. Bra spel kräver nämligen bra programmerare.

Att arbeta med att utveckla data- och TV-spel är en dröm för många ungdomar. Högskolan i Skövdes program Dataspelsutveckling är också ett av lärosätets mest populära. Programmets tre inriktningar – design, grafik/ljud och programmering – har alla fler sökande än det finns utbildningsplatser. Oavsett inriktning klarar sig också studenterna bra på arbetsmarknaden efter avslutade studier. Men intresset för att studera programmering är något lägre än intresset för att studera design och grafik vilket ger upphov till en obalans som oroar branschen.

– Det är generellt svårt att få tag i duktiga programmerare och många svenska spelutvecklingsföretag tvingas leta personal utomlands, säger Ann-Sofie Sydow som är utbildningssamordnare på Dataspelsbranschen, data- och tv-spelsföretagens samarbetsorganisation.

Bredare arbetsmarknad

En anledning till att spelföretagen måste jaga programmerare är att de tvingas konkurrera med andra branscher om arbetskraften. En duktig spelprogrammerare är nämligen inte låst vid att bara programmera spel.
– En student som går vår programmeringsutbildning får en bred kompetens och kan jobba med olika former av programmering, inte bara inom spelbranschen, säger Sanny Syberfeldt som är programansvarig för Dataspelsutveckling - programmering på Högskolan i Skövde.

Fler tjejer

Utöver en önskan om fler programmerare önskar sig både branschen och Högskolan i Skövde att fler tjejer söker sig till spelutvecklingsutbildningarna i allmänhet och programmeringsinriktningen i synnerhet.

– För en så kreativ bransch som dataspelsutveckling behövs det utvecklare med många olika perspektiv, särskilt som kundkretsen numera är väldigt brokig, säger Sanny Syberfeldt. Han menar också att det blir bättre och mer varierade spel om inte alla spelutvecklare är killar mellan 20 och 30 år med svensk bakgrund.
Sanny Syberfeldts analys delas av Ann-Sofie Sydow på Dataspelsbranschen.

– Vi behöver ha in mer tjejer i branschen generellt eftersom olika perspektiv gör att utvecklingsteamen på spelföretagen fungerar bättre. Våra medlemsföretag är väl medvetna om problemet och frågan kommer ofta upp i våra möten med personalchefer på svenska spelföretag, säger Ann-Sofie Sydow.

För ytterligare information kontakta:

Sanny Syberfeldt, tel. 0500-44 83 69, e-post, sanny.syberfeldt@his.se