Toppnotering av dataspelsstudenter på Högskolan i Skövde

När höstterminen nu startat noterar Högskolan i Skövde en tydlig ökning av antalet studenter på utbildningarna inom dataspelsutveckling. Strax över 500 studenter är inskrivna på de åtta utbildningsprogrammen.  Samtidigt växer Skövde som spelutvecklarregion och är den fjärde största spelföretagsstaden i Sverige.

– Det är helt fantastiskt. Att Skövde dessutom är rankat som den fjärde största spelutvecklarregionen i landet ger oss ännu mera kraft att utveckla spelstaden Skövde, säger rektor Sigbritt Karlsson, vid Högskolan i Skövde.

Unik tillväxtmiljö
Skövde har en unik och geografiskt koncentrerad tillväxtmiljö för spelutveckling.  Totalt är över 660 personer verksamma inom dataspelsbranschen i området kring Högskolan i Skövde och Gothia Science Park. Här finns över 500 studenter på olika utbildningsnivåer, närmare 40 lärare och forskare och ett 20-tal dataspelsföretag som sysselsätter cirka 140 utvecklare. Det gör att alla komponenter för att skapa fortsatt utveckling och tillväxt samlas; utbildning, karriärvägar, forskning och stöd för nyföretagande. Flera företag har tagit steget från studentprojekt till mångmiljonomsättning, ofta med uppmärksammade segrar i tävlingen Swedish Game Awards som milstolpe och språngbräda.

– Nu gäller det att vi jobbar ännu mer fokuserat med att befästa Skövde som spelstad så att det blir det självklara valet för studenter, entreprenörer, företag och investerare både nationellt och internationellt, säger Sigbritt Karlsson. Ett symboliskt steg i detta är att Skövde kommun nu i dagarna inrättar utmärkelsen Skövde Academic Game Award, SAGA. Det blir tydligt för unga spelutvecklare i hela landet att Skövde främjar studenternas spelprojekt.

Sweden Game Festival
På Sweden Game Festival 4-5 oktober samlas studenter, forskare och företag inom dataspelsbranschen tillsammans med allmänheten för att ta del av kul och lärorika upplevelser. Spelfestivalen är ett arrangemang mellan Gothia Science Park, Högskolan i Skövde och Skövde kommun. Spelfestivalen riktar sig till alla som är nyfikna på den växande branschen!

För mer information:
Beatrice Alenljung, prefekt för institutionen Kommunikation och Information vid Högskolan i Skövde, 0500-44 83 08.

Fakta om Sweden Game Festival
Datum: 4-5 oktober.
Öppettider: Kl 14.00-18.00 på fredagen och kl 10.00-14.00 på lördagen.
Plats: Portalen i Gothia Science Park, Kanikegränd 3.
Mat och fika: Restaurang Orangeriet serverar mat och fika.
Kostnad: fri entré.

Fakta om Skövde Academic Game Award, SAGA
Skövde kommuns utmärkelse till dataspelsstudentprojekt, i samarbete med Gothia Science Park och Högskolan i Skövde. Prissumma 20 000 kr. Delas ut för första gången den 3 oktober 2013 på Sweden Game Conference i Portalen, Gothia Science Park/Högskolan i Skövde. http://www.gsp.se/sv/press/ny-utmarkelse-delas-ut-pa-sgc2013

Högskolan i Skövde är en liten och modern högskola med högaktuella utbildningar och samhällsnyttig forskning. Vi utgår från verkligheten i dagens behov och morgondagens utmaningar. Våra studenter får förutsättningarna för att lyckas med sina studier och mål genom att vi gärna tänker nytt, är öppna för strategiska samarbeten med omvärlden och tar väl hand om våra studenter.