Adresslarm från Hitta.se.

Pressmeddelande -

25 000 aktiverade Adresslarm första dygnet – stockholmsbor kraftigt överrepresenterade

Den kostnadsfria SMS-tjänsten Adresslarm lanserades i onsdags och på ett dygn aktiverades funktionen av över 25 000 personer. Söktjänsten hitta.se, som ligger bakom utvecklingen, ser en stor överrepresentation av stockholmare bland användarna.

Mellan onsdagen och torsdagen så valde över 25 000 privatpersoner att registrera sig för SMS-notisen som varnar om någon annan skriver sig på ens folkbokföringsadress.
– Antalet registreringar har under det första dygnet visat att det finns ett stort behov och vi fortsätter arbeta med utvecklingen av tjänsten för att bidra till ett säkrare samhälle, säger Niklas Grawé, VD på Hitta.se.

"Rusning" till tjänsten i Stockholms län

Av över 25 000 personer är närmare 10 000 boende i Stockholms län. Detta kan jämföras med Skåne län med närmare 3 500 och Västra Götalands län, omkring 3 000.
– Det representerar 40 procent av alla aktiveringar. Vi tolkar det som att stockholmarna känner sig mer otrygga för tillfället på grund av alla sprängningar och skjutningar som sker i princip varje vecka, men jag vill betona att tjänsten även skyddar mot en rad olika varianter av bedrägerier som man kan utsättas för med liknande tillvägagångssätt, säger Niklas Grawé.

Notis som ger trygghet för privatpersoner

Nyligen gick finansminister Elisabeth Svantesson ut och efterfrågade en liknande tjänst från Skatteverket – för att försvåra för kriminella som “bosätter” sig på andra personers adresser. Den senaste tidens sprängningar och skjutningar på grund av just detta kastar ljus över debatten.
Söktjänsten som alltså lanserade den kostnadsfria funktionen i förrgår har under en tid arbetat med funktionen och mottagandet har varit positivt.
– Vi är väldigt glada att kunna erbjuda detta skydd till de som vill ha koll på eventuella folkbokföringsändringar på sin hemadress. Många har tackat oss för en smidig tjänst som ger extra trygghet, säger Niklas Grawé.

Kort om Hitta.se
• Var först i världen med att lansera mobilnummer online.
• Närmare 4 miljoner svenskar besöker hitta.se varje vecka för att hitta hantverkare, frisörer, privatpersoner, telefonnummer, bolagsdata och mycket mer.
• Den nylanserade funktionen Adresslarm, som varnar för folkbokföringsändringar på användarens hemadress, fick under det första dygnet över 25 000 registreringar.
• I samma anda lanserades för många år sedan även funktionen Vem ringde som i många fall ger ett extra skydd mot bedrägeri då man ser vem som ringer.

Kategorier

Varje vecka hjälper hitta.se cirka 4 miljoner unika besökare att hitta rätt information om företag, privatpersoner och platser.

Felix Sundberg

Press- och media 0704033665

Sluta leta. Börja hitta!

Varje vecka hjälper hitta.se cirka 4 miljoner besökare att hitta rätt information. I januari 2018 utsågs hitta.se till ett av Sveriges mest positivt omtalade varumärken i YouGovs BrandIndex.

Hitta.se är etablerat sedan många år som en av Sveriges absolut största sajter med räckvidd över hela Sverige.

Hitta.se
Sankt Eriksgatan 121D