Gå direkt till innehåll
IKEA fick över sex gånger fler telefonsamtal under 2020 och är det mest ringda företaget på hitta.se

Billy, här är företaget som svenskarna ringer till mest

Företaget kopplas till produkter som Ekorre, Billy och Omar.

Ja, du gissade rätt.

2020 så ville vi ringa till IKEA.

Förra året valde en stor del av Sveriges befolkning att både arbeta och spendera mer tid hemma på grund av COVID-19.

När kundkorgarna lyste med sin frånvaro i varuhusen ökade samtidigt antalet telefonsamtal till de största handlarna. Varmast gick telefonerna till den blågula möbeljätten IKEA.

IKEA och Polisen

Exkluderar vi polisrelaterade telefonsamtal till 112 så visar data att fler personer ville ringa IKEA än Polisen. 45 373 telefonsamtal nådde IKEA via hitta.se under 2020 – ställt mot Polisens 38 611 samtal. Jämför vi IKEA’s samtalssiffror mot föregående år så är ökningen betydande, med över sex gånger fler samtal under 2020.

– Denna ökning i antalet samtal är så pass stor att det tyder på att väldigt många IKEA-kunder har valt att beställa hemleverans från ikea.se istället för att besöka varuhusen. Detta har troligtvis ökat antalet telefonsamtal kopplade till beställningar och andra kundfrågor rätt ordentligt, säger Joakim Lundqvist, VD på hitta.se.

Elgiganten klättrar in på topplistan

För detaljhandlare på tekniksidan ser vi att samtalen till Elgiganten ökade med 44 procent. Och med 26 141 samtal så når företaget plats 8 för de mest ringda företagen (och myndigheterna) på hitta.se. MediaMarkt hade en mer blygsam ökning på 3 procent, och totalt fick företaget 4 084 samtal under samma period via hitta.se.

E-handelsrekord men samtalen till Klarna minskar

2020 var ett år då även e-handeln slog flera nya rekord – och en stor del av alla som e-handlat valde att delbetala köpen.

Antalet telefonsamtal som nådde Klarna var 30 547 stycken för året. En minskning mot föregående år då Klarna fick 33 070 samtal via hitta.se.

– Om minskningen beror på ökad konkurrens, smidigare hantering kring betalningar, eller om kunderna använder andra källor för att kontakta Klarna vet vi såklart inte. Men det är tydligt att deras betaltjänster fortfarande är populära och att Klarna är ett av de företag som vi ringer till allra mest, avslutar Joakim Lundqvist.

Topp 10: Samtalslistan 2020

Dessa företag och myndigheter ringdes mest på hitta.se

1. IKEA: 45 373 samtal

2. Telia Privat Kundtjänst: 44 890 samtal

3. Polisen: 38 611 samtal

4. Swedbank: 31 332 samtal

5. PostNord Företagscenter: 30 953 samtal

6. Klarna AB: 30 547 samtal

7. VIASAT Kundservice: 30 007 samtal

8. Elgiganten: 26 141 samtal

9. Vattenfall: 25 862 samtal

10. Försäkringskassan: 19 045 samtal

Kategorier

Varje vecka hjälper hitta.se ca 4 miljoner unika besökare som tillsammans genomför över 20 miljoner sökningar i veckan.

Sluta leta. Börja hitta!

Varje vecka hjälper hitta.se cirka 4 miljoner besökare att hitta rätt information. I januari 2018 utsågs hitta.se till ett av Sveriges mest positivt omtalade varumärken i YouGovs BrandIndex.

Hitta.se är etablerat sedan många år som en av Sveriges absolut största sajter med räckvidd över hela Sverige.

Hitta.se
Sankt Eriksgatan 121D