Gå direkt till innehåll
Efterfrågan på kaminer har ökat 2022. Här är den snygga retrokaminen Dovre Vintage 30. Foto: Dovre.

Efter veden – nu letar alla efter pellets

I samband med den rådande energikrisen så har sökningarna efter olika energislag och energilösningar ökat kraftigt.
Den mest extrema ökningen på hitta.se står sökningarna efter pellets för – som har ökat med 570 procent jämfört med föregående år.

Hitta.se har jämfört hur sökningarna efter olika energilösningar påverkats av energikrisen, och kan konstatera att det mesta som rör eldning av trä och installation av solceller har ökat kraftigt.

Vedlager tomma nära storstäderna
Som det skrivits en hel del om så har sökningarna efter ved nått ovanligt höga nivåer på exempelvis Blocket. Nu tycks chansen att hitta bra torkad ved till ett rimligt pris vara näst intill omöjligt i närheten av Stockholm.

– Vi har en specifik sida för vedköpsförfrågningar, där det kommer in hundratals förfrågningar från privatpersoner varje vecka. Problemet är att skogsägarna inte vill ha förfrågningarna, för de kan inte leverera, säger Björn Eriksson, kundansvarig på hitta.se.

Panikbeteende – likt COVID-året
Sökningar efter COVID-relaterade produkter ökade kraftigt under 2020 och fick produktlagren att sina och priserna att skena. I energikrisens spår syns liknande sökbeteenden för en del energirelaterade sökningar.

– Företag som arbetar med solceller börjar redan nu få svårare att köpa in solpaneler och priserna ökar. Än värre kurva ser vi nu med pellets som verkar ha en mer panikartad efterfrågan, säger Björn Eriksson.

Att efterfrågan kring pellets är så hög beror delvis på ökade inköp från både privatpersoner men även att länder som Danmark och Tyskland vill köpa in så mycket pellets som möjligt när gasen blir dyrare.

– Här riskerar det verkligen att ta slut helt eftersom det är betydligt färre som tillverkar pellets jämfört med skogsägare som kan klyva ny ved och lägga på tork. Fabrikerna hinner helt enkelt inte med att möta efterfrågan och priserna rusar, säger Björn Eriksson.

Solceller mer populärt än bergvärme
I våras diskuterade flera politiker skattereduktion vid investering av bergvärme. Förutom en viss uppgång för sökningar under de mest diskussionstäta veckorna så har intresset efter bergvärme inte ökat nämnvärt på hitta.se.
De mer efterfrågade energilösningarna är solceller, kaminer och luftvärmepumpar.

– Vi vet inte riktigt varför bergvärme inte lyfter som solceller gör, men det kan vara så att det är ett rätt stort ingrepp på ett hus som man bor i. Om pelletsen tar slut nu i perioder och priserna ökar så lär efterfrågan efter bergvärme däremot öka efter vintern, eftersom de pelletseldande hemmen oftast har vattenburen värme på plats. Men de som har direktverkande el verkar vara mycket mer sugna på solceller, säger Björn Eriksson.

Topp 5 – ökad efterfrågan
Energirelaterade sökningar i september

1.
Pellets: 570%

2.
Ved: 284%

3.
Solceller: 99%

4.
Kamin: 96%

5.
Luftvärmepump: 38%

Procentuell ökning i sökningar på hitta.se i september 2022, jämfört mot september 2021.

Kategorier

Varje vecka hjälper hitta.se ca 4 miljoner unika besökare som tillsammans genomför över 20 miljoner sökningar i veckan.

Sluta leta. Börja hitta!

Varje vecka hjälper hitta.se cirka 4 miljoner besökare att hitta rätt information. I januari 2018 utsågs hitta.se till ett av Sveriges mest positivt omtalade varumärken i YouGovs BrandIndex.

Hitta.se är etablerat sedan många år som en av Sveriges absolut största sajter med räckvidd över hela Sverige.

Hitta.se

Sankt Eriksgatan 121D