Gå direkt till innehåll
I arbetet ingår det att spendera mycket tid med AI-assistenten. Illustration: Hedwig Gordon.

Nu anställs Sveriges första AI-redaktör

Är du ovanligt frågvis och vet hur du vaskar fram värdefull information ur en robot?
Då kan du bli Sveriges första AI-redaktör.

I jobbannonsen som publicerades här söker hitta.se en erfaren kommunikatör med känsla för redaktörskap som ska ansluta till marknadsavdelningen.

– Vi söker en person som är lite som ett vandrande frågebatteri och som har en trevlig ton i sin kommunikation. AI-assistenten kommer vara en hjälpande robothand som tar fram underlag snabbt när du är ”spot on” i frågorna, men en AI räcker inte hela vägen för att maximera värdet av en artikel eller guide. Så det är där vår AI-redaktör kommer in i bilden och ser till att innehållet blir riktigt bra, säger Felix Sundberg, Marknadschef på hitta.se.

AI skapar nya typer av tjänster
De finns de som är oroliga över att AI kan ta över många människors arbete. Med annonsen visar hitta.se snarare hur AI kan skapa helt nya varianter av klassiska arbeten.

– Som historien visat gång på gång så behöver inte ny teknik leda till färre jobb. Vi människor kommer alltid att vilja arbeta med andra människor. Så vi väljer att införa en roll som inte finns på pappret eftersom vi ser en fantastisk potential hur vi kan nyttja AI och producera värdefullt innehåll i en snabbare takt. AI-assistenten kommer att underlätta livet för AI-redaktören och spara in många timmar per vecka för produktion och research, säger Felix Sundberg.

”Roboten” hjälper till att öka kundnöjdhet
Arbeten som AI-redaktör och relaterade yrken kopplade till AI-teknologin spås av experter att växa snabbt. Och de digitala hjälpredorna kommer bistå allt fler roller inom ett företags olika avdelningar och i synnerhet inom kundrelaterad kommunikation.

Sara Mundt-Petersen som är nytillträdd CCO på hitta.se ger sin framtidsspaning.

– För datadrivna företag är min framtidsspaning att tjänsten AI-redaktör och andra liknande tjänster inom AI kommer att växa snabbt som framtidsyrken. Det skulle inte förvåna mig om det inom kort startas nya bolag som hyr ut AI-redaktörer till företag som vill leverera mer innehåll till både sina kunder och webbplatsbesökare. Hos oss kommer AI av olika slag bli naturliga verktyg för att förbättra våra kundresor, säger Sara Mundt-Petersen.

Du kan själv utvärdera robotens textkommunikativa prestation i jobbannonsen och fundera kring om en AI-redaktör hade gjort jobbet några nivåer bättre med sin mänskliga handpåläggning.

– För att förstå potentialen för den inte så insatte så lät vi ChatGPT skriva delar av annonsen själv nu när roboten ska hitta sin nya chef. Vi bad den vara lite skojig och efter några frågerundor så är det ändå rätt uppenbart att man får någon slags trevlig relation till sin digitala hjälpreda, avslutar Felix Sundberg.

Sista ansökningsdag för rollen som AI-redaktör är den 31 maj och jobbannonsen som ChatGPT hjälpt till att ta fram kan du läsa här.

Kategorier

Varje vecka hjälper hitta.se ca 4 miljoner unika besökare som tillsammans genomför över 20 miljoner sökningar i veckan.

Sluta leta. Börja hitta!

Varje vecka hjälper hitta.se cirka 4 miljoner besökare att hitta rätt information. I januari 2018 utsågs hitta.se till ett av Sveriges mest positivt omtalade varumärken i YouGovs BrandIndex.

Hitta.se är etablerat sedan många år som en av Sveriges absolut största sajter med räckvidd över hela Sverige.

Hitta.se
Sankt Eriksgatan 121D