1,5 miljoner omdömen syns nu på hitta.se.

Nu blir Hitta.se ännu mera Reco

När varannan konsument litar lika mycket på recensioner som personliga rekommendationer stärker Hitta.se användarupplevelsen för flera miljoner svenskar genom att publicera 1,5 miljoner kundomdömen från Reco.

Forskning från 2023 visar att hela 91 procent i åldrarna 18-34 år litar lika mycket på omdömen online som personliga rekommendationer. Lyfter vi blicken litar varannan konsument, från ung till gammal, lika mycket på omdömen som personliga rekommendationer från vänner och familjemedlemmar vilket är en mycket hög grad av påverkan.

1,5 miljoner nya omdömen på Hitta.se

För Hitta.se som varje vecka har miljoner besökare är det viktigt att hjälpa konsumenter att utvärdera och välja vilka företag som känns trygga att anlita. Genom partnerskapet med Reco publiceras 1,5 miljoner kundomdömen på Hitta.se för att hjälpa användarna att göra bättre val när de ska anlita tjänsteföretag.

– Vi på Hitta.se har alltid sett styrkan i våra miljontals användare. Genom det här partnerskapet förbättrar vi vår tjänst ytterligare och ger användarna den bästa möjliga informationen när de ska välja ut vilket företag de vill kontakta eller anlita, säger Niklas Grawé, VD på Hitta.se.

Konsumentbeteende och vikten av omdömen

Undersökningar visar att över 82 procent av användarna läser kundomdömen när de tänker köpa en produkt eller tjänst. Omdömen påverkar inte bara köpbeslut utan bygger också förtroende mellan företag och kunder. Men för att omdömena ska vara trovärdiga och verkligen hjälpa användarna krävs det att de har samlats in på ett transparent sätt utan möjligheter för företagen att ändra, censurera eller manipulera sina omdömen om det egna företaget.

– Sedan 2007 har visionen med Reco varit att göra trovärdiga omdömen om företag tillgängliga för alla. Just trovärdighet och förtroende har alltid varit Recos viktigaste ledord vilket såklart speglar våra omdömen som numera kommer att publiceras på både Hitta.se och Reco, säger Tobias Basilius, grundare av Reco.

Två väletablerade tjänster bygger gemensam användarnytta

Hitta.se som grundades 2004 och som firar sitt 20-årsjubileum i år, har etablerat sig som den största och mest pålitliga källan för lokal företagsinformation i Sverige.

Reco har sedan starten 2007 jobbat med hög integritet för att alltid återge en uppriktig och transparent bild av företag på sajten. Med över 1,5 miljoner kundomdömen och över 40 000 rekommenderade företag har Reco blivit synonymt med trovärdighet och transparens.

En majoritet av omdömen från Reco finns från idag på Hitta.se och inom kort tillgängliggörs samtliga omdömen från Reco på Hitta.se.

Fakta om konsumentbeteende och recensioner

• 82 procent läser kundomdömen när de tänker köpa en produkt eller tjänst
  • Reco har sedan 2007 samlat in mer än 1,5 miljoner kundomdömen
  • BankID™ krävs – det går inte att lämna anonyma omdömen på Reco
  • 9 av 10 använder internet för att hitta lokala företag, varav många på Hitta.se
  • Företag som har bra recensioner har högre sannolikheten att få nya kunder

Källor:

LocaliQ, 90 Online Review Statistics That Will Blow Your Mind in, 2024”

BrightLocal, Local Consumer Review Survey, 2023

Psychological Science, Consumers are more likely to buy the product with more reviews, 2017

Kategorier

Varje vecka hjälper hitta.se cirka 4 miljoner besökare att hitta rätt information om företag, privatpersoner och platser.

Felix Sundberg

Press- och media 0704033665

Sluta leta. Börja hitta!

Varje vecka hjälper hitta.se cirka 4 miljoner besökare att hitta rätt information. I januari 2018 utsågs hitta.se till ett av Sveriges mest positivt omtalade varumärken i YouGovs BrandIndex.

Hitta.se är etablerat sedan många år som en av Sveriges absolut största sajter med räckvidd över hela Sverige.

Hitta.se
Sankt Eriksgatan 121D