Hedersutmärkelse till sprutbytet!

Riksförbundet för hivpositiva (RFHP) har beslutat att tilldela sprutbytet i Malmö, sin utmärkelse: RFHP:s Heders Red Ribbon 2006. Motiveringen lyder: Malmös sprutbytesprogram förebygger spridning av hiv, hepatiter och andra blodburna infektioner bland missbrukare samt skapar kontakt, motiverar och minskar injektionsmissbrukets hälsoskador. Detta genom att tillhandahålla rena sprutor/kanyler, sjukvård, kuratorskontakt, vaccinationer, kondomer, m.m. Efter att man aktivt under många år, lokalt och nationellt, arbetat för ett permanentande av verksamheten har man bidragit till att sprututbyte nu möjliggjorts för hela Sverige. Utmärkelsen kommer att utdelas den 21 maj på International Aids Candlelight Memorial Day under en ceremoni i Malmö. Utmärkelsen instiftades 2005 och utdelades också då för första gången. Priset går till den eller de personer som gjort något betydande för att förbättra hivpositivas situation i Sverige. Valet görs av RFHP:s styrelse under de sista månaderna innan årsmöte i mars. RFHP:s heders Red Ribbon är designat av Micaela de la Cour.