Jonas Sjöstedt (V) var en av politikerna som fick frågor om hiv och att leva med hiv på Järvaveckan.

Hiv-Sverige lyfter hiv med EU-kandidater, partiledare och riksdagsledamöter på Järvaveckan 2024

Järvaveckan, som i år arrangerades på Spånga Idrottsplats i norra Stockholm mellan den 29 Maj - 1 juni, lockade en stor skara besökare och flera tongivande politiker. Hiv-Sverige fanns på plats och tog tillfället i akt att genomföra en rad intervjuer och samtal med bland andra Magdalena Andersson (S), Jonas Sjöstedt (V), Arba Kokalari (M) och Annika Hirvonen (MP).

Se video och en sammanfattning av intervjuerna här

Samtalen fokuserade på att lyfta hiv och skapa medvetenhet om de specifika utmaningar som personer som lever med hiv står inför i det svenska samhället. Sjukvården och stigmatisering av personer som lever med hiv var två exempel på frågor som gavs extra utrymme och där politikerna fick chans att berätta vad vi kan göra för att flytta fram positionerna.

Trots att samhällsfrågor som nationell säkerhet, demokrati och gängkriminalitet dominerade diskussionerna på Järvaveckan använde Hiv-Sverige arrangemanget för att belysa hur hiv-frågor påverkas av politiska beslut.

- Det är kritiskt att vi engagerar beslutsfattare för att på så sätt skapa en aktiv och tidsenlig hiv-politik. Förutom det hiv-stigma som envist biter sig kvar, står vi inför stora utmaningar i relation till exempelvis samsjuklighet, här måste ambitionsnivån upp i Sverige, förklarar Emanuel Karlström, strateg på Hiv-Sverige.

Syftet med Hiv-Sveriges närvaro under Järvaveckan var att återigen få upp hiv på den politiska agendan och öka medvetenheten bland beslutsfattare.

Hiv-Sverige är en ideell organisation som verkar för att förbättra villkor för personer som lever med och berörs av hiv. Vi samlar föreningar, aktivister och intressenter under ett nationellt paraply som är partipolitiskt och religiöst obundet

För och av personer som lever med hiv, sedan 1990

Hiv-Sverige på webben