Ljusinstallationen på Stortorget i Östersund tidigare i år

Världsaidsdagen 2023: Hiv-Sverige synliggör hiv och att leva med hiv runt om i landet

Stockholm, 20 november 2023 - Den 1 december är det återigen dags att uppmärksamma Världsaidsdagen. Med anledning av detta arrangerar Hiv-Sverige en rad engagerande aktiviteter för att bryta stigmatiseringen och sprida kunskap om hiv i samhället.

I Borås, Skövde, Växjö och Malmö arrangeras föreläsningar för att lyfta perspektivet att leva med hiv. I centrala Göteborg kommer det att installeras en ljusinstallation vid Körsbärsträdgården för att synliggöra hiv och uppmärksamma Världsaidsdagen. Ljuset symboliserar hopp och stöd för personer som lever med och berörs av hiv. Genom att lysa upp staden vill Hiv-Sverige skapa en stark visuell påminnelse om vikten av gemenskap och att bekämpa fördomar och diskriminering kring hiv. För att nå ut i hela landet kommer även en reklamfilm att visas på TV4.

Årets tema för Världsaidsdagen, "Let communities lead", understryker vikten av att involvera grupper som drabbas av hiv i arbetet med hiv och aids.

- Genom att involvera till exempel personer som lever med hiv kan vi utveckla vården och skapa riktlinjer som bättre svarar upp på framtida behov och förutsättningar. Det behövs ett mer cirkulärt tänk. Det gäller såväl arbetet med hiv i Sverige som globalt, säger Eva Lilja, ordförande i Hiv-Sverige.

Hiv-Sverige uppmanar allmänheten att delta i aktiviteterna och sprida kunskap om hiv och Världsaidsdagen. Genom att visa solidaritet och stöd kan vi tillsammans förändra attityder och skapa en mer inkluderande värld för personer som lever med hiv.

För mer information om Hiv-Sveriges aktiviteter under Världsaidsdagen, besök www.hiv-sverige.se