Familjen B spirar på Värmdö- Helt inflyttade – över 5000 har följt bloggande nybyggare.

Helt inflyttade – över 5000 har följt bloggande nybyggare.

I våras bestämde sig familjen Bäckvall att bygga hus, de valde samtidigt att börja blogga. Husmodellen var en helt ny husmodell som Småländska Hjältevadshus hade tagit fram som ett prisvärt alternativ. Många var nyfikna och över femtusen har följt bloggen. Huset byggs nästan helt färdigt i fabrik, det enda som görs på plats är tapetseringen. Kök,badrum, tvättstuga, ja allt annat görs färdigt helt industriellt i fabrik

Många småhusföretag har upplevt en vikande efterfrågan sedan bolånetaket infördes hösten 2010, och utslagningen i branschen har varit hård. Hjältevadshus har nu efter flera tuffa år vänt trenden bl.a tack vare  mer fokusering på själva tillverkningen och därigenom sänka priserna.

Att så många följt familjens blogg har varit att de var bland de första som beställde ”huset som inte fanns”, och att de varit duktiga på att uppdatera, nästan varje dag har något hänt som meddelats omvärlden.

Bloggen blev så populär inom byggsegmentet att familjen blev uppvaktad av en konkurrent som ville köpa annonsplats på bloggen av.

-  Trodde först inte det kunde vara möjligt, men familjen har visat med mejlet från företaget.

-  När vi tog fram de nya husserierna så vände vi på hela produkttänket, dvs istället för som bruklig är att se vad marknaden ville ha. Så gjorde vi tvärtom vad passar oss att tillverka, vad blir effektivt att bygga, montera och transportera. Självklart så fick arkitekten göra huset så det blev estetiskt snyggt och fick en bra planlösning. Men utgångsläget var ”tänk tvärtom”, tänk industriellt.

-  Husmodellen fick heta Spira, och har blivit en succè, över hundra hus är sålda och nu i vinter så bygger vi mellan 3-4 st i veckan. Husen monteras ihop på mindre än 100 arbetstimmar på byggplatsen.

Säger Mikael R Olsson Marknad och Säljansvarig på Hjältevadshus. Och fortsätter vi känner att vi har gjort helt rätt, volym och effektivitet, det ger kvalitè och återspeglar sig i vad kunden får betala.

Familjen B spirar på Värmdö.

När familjen Bäckvall började planera för en flytt gick tankarna först till ännu ett begagnat hus på Värmdö, det tredje i ordningen. Men i början av 2013 fann Emelie, Christian, Jonathan och Viktor den perfekta tomten och beslutade sig för att bygga nytt. Knappt tio månader senare flyttade familjen in i sitt nya hem – Spira 194 från Hjältevadshus – ett ögonblick som tillsammans med hela byggprocessen har dokumenterats i Emelie Bäckvalls blogg ’Familjen B bygger’.

”Direkt när vi hittade vår underbara tomt på Värmdö började vi leta efter hus”, säger Emelie. ”Det var en djungel av olika hustyper och mycket svårare än vad vi trott. Inget hus kändes perfekt och vi fick aldrig känslan av att ’här vill vi bo’. Men så lanserade Hjältevadshus Spira och allt föll på plats. Planeringen var perfekt och dessutom var det ett 2-planshus, vilket tillgodosåg vår yngste sons enda krav om att vårt nya hem skulle ha en trappa”, skrattar hon.

Innan Emelie och Christian köpte tomten på Värmdö i februari 2013 kontaktade de Hjältevadshus säljare för att bolla idéer och säkerställa att alla deras önskemål var genomförbara. ”Tomten var väldigt bergig och krävde ett omfattande markarbete. Det kändes tryggt att prata med Hjältevadshus innan vi köpte tomt och hus”, säger Emelie.

Huset började byggas 18 september och enligt Emelie var hela byggprocessen en smidig upplevelse. ”Det har gått som en dans på rosor”, säger hon. ”Dialogen med både Hjältevadshus och byggledaren har varit mycket bra. Vi kände aldrig att vi ställde jobbiga frågor, utan vi har snarare upplevt att alla har varit mycket tillmötesgående och öppna för våra synpunkter och frågeställningar.”

En månad efter byggstart, och en vecka tidigare än planerat, flyttade familjen Bäckvall in i sitt nya hem. ”Det var jättehäftigt att se alla val som vi har bollat med under så lång tid, att de nu helt plötsligt var på plats”, säger Emelie. ”Allt blev precis som vi hade tänkt oss.”

Under resans gång har Emelie dokumenterat både små och stora händelser i den numera populära bloggen ’Familjen B bygger’. ”Vi ville ha en plats där vi kunde spara alla våra foton från husbygget”, säger hon. ”Inte kunde jag drömma om att det skulle utvecklas till en blogg med 400 unika läsare per dag. Tack vare bloggen har vi fått kontakt med andra som är i en liknande situation som vi var för cirka ett år sedan. Det är roligt att vi kan hjälpa dem med en del frågor och framförallt känns det extra kul att kunna säga att vi är jättenöjda med vårt nya hus.”

För mer information, vänligen kontakta:

Per Ekholm, vd Hjältevadshus, tel 070-629 95 10, per.ekholm@hjaltevadshus.se

Mikael R Olsson, Sälj o Marknadsansvarig ,tel 0708-42 45 30 mikael.r.olsson@hjaltevadshus.se

eller besök bloggen på http://familjenbbygger.blogspot.se/