Under 2021 installerades rekordmånga solcellsanläggningar i Sverige.

Hjältevadshus första stora hustillverkare i Sverige med solceller som standard

Höga elkostnader och klimatet är två faktorer bakom det allt större intresset för solceller bland svenskarna. Nu menar även EU-kommissionen i sin plan för en hållbar energiomställning att solceller ska vara obligatoriskt på både kommersiella hus och bostadshus. För att påskynda utvecklingen föregår nu småhustillverkaren Hjältevadshus lagstiftningen och gör solceller till standard på alla hus.

“Vi har under en längre tid sett ett allt större intresse för solceller från våra kunder. Att göra det till standard är naturligt för att framtidssäkra husen och vara en del av omställningen till förnybar energiförsörjning. Jag vill uppmana fler i branschen att göra detsamma, det är vi skyldiga kommande generationer. För husägarna blir det en direkt effekt med betydligt lägre energikostnader och samtidigt ett bidrag till en hållbar framtid”, säger Johan Bynell, VD för Hjältevadshus.

I EU-kommissionens plan för att påskynda omställningen till förnybara energikällor anges att solcellskapaciteten inom EU ska fördubblas fram till 2025. Dessutom föreslås en gradvis lagstiftning för att göra solceller obligatoriskt vid byggnation av både kommersiella fastigheter och bostadshus.

Branschorganisationen Svensk Solenergi rapporterade om att det under 2021 installerades rekordmånga solcellsanläggningar i Sverige. Över 26.000 anläggningar producerar nu över 500 MW, och intresset för solceller bland småhusägare är stort.

“Vi välkomnar Hjältevadshus beslut och ser det som oerhört positivt att man väljer att föregå lagstiftningen och bidra till energiomställningen. Småhusägare har en viktigt roll att spela i framtidens energiförsörjning och jag vill uppmana fler aktörer att på detta sätt underlätta för den omställningen”, säger Anna Werner, VD för Svensk Solenergi.

Under juni, juli och augusti bjuder Hjältevadshus på solceller till de som köper hus, och från september är solceller inräknade i standarderbjudandet på alla hus. För den som trots allt vill välja bort solceller så räknas kostnaden bort, men Hjältevadshus ser ändå till att huset är förberett för den som vill installera solceller längre fram istället.

För detaljer om erbjudandet från Hjältevadshus, läs mer på www.hjaltevadshus.se.