Hjältevadshus ökar kraftigt sin marknadsandel. En av förklaringarna är satsningen på solceller som standard.

Solcellerna får Hjältevadshus att gå mot strömmen

Räntor, inflation och elkostnader oroar svenskarna och har fått småhusbyggandet att minska kraftigt. Men efter att Hjältevadshus tog beslutet att som första, och hittills enda, stora svenska hustillverkare införa solceller som standard har de i år mer än dubblat marknadsandelarna.

Under första halvåret 2022 minskade den totala orderingången rörande småhus av trä med 37% jämfört med 2021. Detta enligt data från TMF, Trä- och Möbelföretagen, som samlar större delen av svenska småhustillverkare.

Men en småhustillverkare går tydligt mot strömmen. För helåret 2021 hade Hjältevadshus en marknadsandel på 1,7% över hela Sverige, enligt siffror från undersökningsföretaget Byggfakta. Men fram till september i år hade de ökat sin marknadsandel till 4,2% – en ökning på 150%.

Anledningarna är flera, men en starkt bidragande orsak är beslutet som fattades under våren att införa solceller som standard på alla nya hus. Ett beslut som togs emot positivt av både branschen och husköparna – och gjort att Hjältevadshus efter sommaren ökat produktionen och även anställt fler medarbetare.

”Vi såg ett ökande intresse för solceller redan under förra året och bedömde att marknaden redan då fanns för att öka det erbjudandet genom att göra det till standard. Med de ökande elpriserna blev det ännu tydligare att solceller är bra för villaägarnas driftsekonomi, bra för den gröna energiomställningen och att det ökar värdet på huset. Jag hoppas att fler i branschen väljer att ta samma beslut”, säger Johan Bynell, VD för Hjältevadshus.

Det var i juni som Hjältevadshus gick ut med sitt beslut att göra solceller till standard, och att de som under sommarperioden köpte ett Hjältevadshus till och med fick det på köpet. Beslutet fick stor uppmärksamhet – både i media, i branschen och av husköparna – och Hjältevadshus såg ett rejält uppsving i intresset. Dessutom välkomnades beslutet av branschorganisationen Svensk Solenergi, där Hjältevadshus som första hustillverkare är medlem.

“Vi välkomnar Hjältevadshus beslut och ser det som oerhört positivt att man väljer att föregå lagstiftningen och bidra till energiomställningen. Småhusägare har en viktig roll att spela i framtidens energiförsörjning och jag vill uppmana fler aktörer att på detta sätt underlätta för den omställningen”, sa Anna Werner, VD för Svensk Solenergi, i samband med lanseringen.

Hjältevadshus beslut förekommer dessutom den lagstiftning som EU-kommissionen föreslår ska införas i medlemsländerna för att accelerera den gröna energiomställningen. I planen anges att solcellskapaciteten inom EU ska fördubblas fram till 2025. Dessutom föreslås en gradvis lagstiftning för att göra solceller obligatoriskt vid byggnation av både kommersiella fastigheter och bostadshus.

Solcellspaketet som är del i standarderbjudandet omfattar 10 paneler (4 kW), men för den som vill öka sin elproduktion och minska driftskostnaderna ytterligare så kan man uppgradera till ett paket med 20 paneler (8 kW) på vissa av husmodellerna. För den som trots allt vill välja bort solceller så räknas kostnaden bort, men Hjältevadshus ser ändå till att huset är förberett för den som vill installera solceller längre fram.

För mer information:

Hjältevadshus: