Helhjärtad satsning på nya konceptet

– Det fanns egentligen ingen tvekan om att gå in i det nya Hjertakonceptet fullt ut. En stark organisation, flera viktiga stödfunktioner och ett tydligt varumärke skapar en stabil grund inför framtiden – för både vår egen och våra kunders skull, säger Mikael Philipsson.

Mikael Philipsson grundade Philipsson & Partner AB 2006 och bolaget har sedan 2007 varit medlem i Hjerta. Sedan våren 2018 är det under varumärket Hjerta som man möter marknaden.

– Att det står Hjerta utanför dörren betyder faktiskt ganska mycket. Det ger oss en känsla av samhörighet. Hjerta är vår familj, säger han.

Bara något år efter att Philipsson & Partner startade sin verksamhet för drygt 11 år sedan anslöt man sig till det då nystartade Hjerta.

– Medlemskapet gav oss många fördelar som gjorde oss bättre rustade att klara av en marknad i snabb utveckling, inte minst inom compliance. Hjerta erbjöd redan då flera attraktiva funktioner, till exempel WebCap. Att tillhöra en större och starkare organisation gav oss trygghet och samhörighet, säger Mikael Philipsson.

Och det är samma grundsyn som ligger bakom beslutet att ta steget till att bli ett Hjertabolag fullt ut. Det var en mycket efterlängtad möjlighet enligt Mikael Philipsson.

– Att kunna marknadsföra oss som Hjerta ger oss ökad synlighet och göra oss mer attraktiva för kunderna. Ett nytt, enhetligt varumärke bidrar förhoppningsvis till att vi kan locka nya och större kunder till oss, inte minst inom sakförsäkringar. Vi har nyligen anställt två nya sakförmedlare och ser en mycket stor potential inom det här segmentet, säger han.

Bolaget har också flyttat till nya lokaler i Stockholm, där det finns utrymme att så småningom utöka personalstyrkan.

– Det här ger oss en fantastisk möjlighet att fortsätta växa tillsammans med hela Hjerta, säger han.

Philipsson & Partner är bara ett i raden av förmedlarbolag som väljer att verka under Hjertas gemensamma och enhetliga varumärke, som bland annat innehåller ny grafisk profil och webb. Det nya rådgivarkonceptet omfattar nya digitalt anpassade stödfunktioner inom administration, dokumentation och compliance. Dessutom tillhandahålls en premiecentral och ett eget värdepappersbolag för kundernas tjänstepension och kapitalförvaltning.

Fakta om bolaget:

Bolaget har i dag fem medarbetare, med verksamhet i Stockholm. Man förmedlar tjänster inom liv, sak och fondförsäkring på den nordiska marknaden.