HKC Hotels och Barncancerfonden går hand i hand för att bekämpa cancer hos barn

HKC Hotels och Barncancerfonden går hand i hand för att bekämpa cancer hos barn

HKC Hotels inleder ett samarbete med Barncancerfonden. Genom att erbjuda sina hotellgäster möjligheten att avstå från rumstädning skänker HKC Hotels 30 kronor per rum till Barncancerfondens arbete för drabbade barn och familjer.

När du som gäst bor mer än en natt och hänger ut dörrskylten på utsidan av dörren, tackar du nej till rumstädning. Varje gång skylten används kommer HKC Hotels att donera 30 kr till Barncancerfonden. Det innebär en minskad miljöpåverkan samtidigt som HKC Hotels är med och bidrar i kampen mot barncancer.

Barncancerfonden har under 40 år stöttat drabbade, och finansierat barncancerforskning. Under denna tid har vården och forskningen tagit stora kliv framåt. Samtidigt finns det stora behov av långsiktig forskningsfinansiering för att öka både överlevnaden och livskvaliteten efter behandling. Något HKC Hotels vill vara med och bidra till genom detta samarbete.

”Att stötta barn är bland det viktigaste vi kan göra och vi är glada och stolta att vi på HKC Hotels, tillsammans med våra gäster, kan bidra till minskad miljöpåverkan samtidigt som vi är med och bidrar till Barncancerfondens otroligt viktiga arbete. Vår gemensamma strävan att hjälpa barnen ger oss kraften att förändra deras berättelse till något bättre” säger Therese Hammar, VD HKC Hotels.

Vi är otroligt glada över att HKC Hotels vill vara med oss i kampen mot barncancer. Tack vare alla generösa bidrag kan vi göra det möjligt för barncancerforskare att fortsätta arbetet och ta nya kliv för att lösa de svåraste gåtorna kring barncancer, säger Magnus Sjödin, partneransvarig på Barncancerfonden.

Om barncancer

Fakta om barncancer:
Barncancer är hundratals olika sällsynta diagnoser som ofta helt saknar motsvarighet bland de vanligaste cancerformerna hos vuxna. Orsaken till barncancer skiljer sig också från vuxencancer. Gemensamt för alla barncancersjukdomar är att man idag inte har kunnat hitta någon yttre faktor som är av stor betydelse för utvecklingen av sjukdomen. Det är fortfarande oklart vad som utlöser en cancersjukdom hos barn även om forskarna på senare år har identifierat fler och fler ärftliga faktorer som kan bidra till cancerutvecklingen. I Sverige insjuknar ett barn om dagen i någon form av barncancer. Trots de senaste årens forskningsframsteg är barncancer en av de vanligaste dödsorsakerna för barn i vårt land. Bland de som överlever sin cancer får ungefär 70 procent sena komplikationer, antingen från behandlingen eller sjukdomen i sig.

Om Barncancerfonden:

Barncancerfondens mål är att bekämpa barncancer, så att varje drabbat barn ska överleva och leva ett gott liv. Barncancerfonden finansierar forskning som möjliggör effektivare och mer skonsamma behandlingar som är elakare mot cancern men snällare mot barnen, samt erbjuder stöd för drabbade familjer och barncanceröverlevare i hela landet. Tillsammans arbetar riksförbund och lokala föreningar för att bidra till en positiv utveckling inom alla områden som rör barncancer.

HKC Hotels är ett familjeföretag som ägs och drivs av familjen Östlundh. I företaget ingår:
Hotel Kung Carl, Stockholm, Best Western Plus Hotel Noble House, Malmö, Best Western Hotell Hudik, Hudiksvall, Best Western Plus Åby Hotel, Göteborg/Mölndal, Clarion Hotel i Örebro samt Best Western Plus Hus 57, Ängelholm