Nu öppnar Åby Hotel i Göteborg/Mölndal

Nu öppnar Åby Hotel i Göteborg/Mölndal

Den 15 april öppnar HKC Hotels sitt femte hotell och för första gången slår sig företaget in på Göteborgsmarknaden. Hotellet är del av Åby Arena som även består av Åbytravet och nya Åbymässan. Åby Hotel är färgstarkt, lekfullt och inte minst ett hantverk, då allt designarbete från konceptskiss till möbler och konsten på väggarna är skapad av Lina Östlundh, som är ett av syskonen bakom HKC Hotels.

Med Åby Arena skapas en plats för hotell, möten, upplevelser, event, spel, spänning och action. Från frukostmatsalen och flera av rummen i den 14 våningar höga hotellbyggnaden har man utsikt över travbanan kan ofta kan se hästar och kuskar träna. Känslan är som när man besöker ett tivoli – man är laddad, förväntansfull, skärpt, lite pirrig, uppspelt och redo att koppla på. På så sätt blev det ett hotell med just tivoli som inspiration.

• –När vi gick in i detta projekt bestämde vi att vi skulle skapa ett hotell som var helt annorlunda från ett vanligt mässhotell. Vi ville hitta en känsla och en tydlig röd tråd, berättar Therese Hammar som tillsammans med sin bror Marcus Östlundh driver HKC Hotels.

Tillsammans med systern Lina, familjens kreatör och ansvarig för all design och inredning inom HKC Hotels, spånade syskonen fram designinriktningen för Åby Hotel och landade i tivolitemat. Dock inte cirkus poängterar Therese:

• –Det är lätt att blanda ihop begreppen men som vi ser det är cirkus något temporärt och ambulerande, ett tält som är kul men inte särskilt vackert och något man passivt beskådar. Ett tivoli är något vackert, bestående och framförallt är det något man aktivt upplever, förklarar Therese Hammar

Designkoncept skapat av Lina

De flesta hotell anlitar en känd arkitektfirma eller en konceptbyrå för att få hjälp med design och inredning. HKC Hotels jobbar annorlunda och på Åby Hotel är det Lina som, förutom att ha skapat designkonceptet, även designat de flesta av hotellets möbler och sedan arbetat med svenska snickerier för produktionen. Blir man inspirerad och vill köpa ett skrivbord som finns på Åby Hotel är det med andra ord lite svårt, de är Linas kreationer och specialtillverkade för hotellet. Samma sak med garderober, sänggavlar, stolar och fåtöljer. I lobbyn har Lina arbetat med en dekorfirma som har skapat detaljer för att förstärka känslan av Tivoli. Lina har även anlitat illustratören Anna Stålberg för att ta fram tivoliillustrationer som visar gästerna vägen på olika ställen: våningsplan vid hiss, bagagerum, vägen till frukost och liknande.

Rummen pryds av fotokonst och Lina har tillsammans med fotografen Jan Malmström åkt runt på olika tivoli för att fånga detaljer. Nitton motiv valdes ut och i lobbyn finns de alla samlade. Fotokonsten på rummen kompletteras dessutom med collagekonst av den brittiska konstnären Hormazd Nariellwalla som han har skapat av återvunna mönster från kända skrädderier på Saville Row i London.

Therese Hammar, VD HKC Hotels

HKC Hotels är ett familjeföretag som ägs och drivs av familjen Östlundh.I företaget ingår:
Hotel Kung Carl, Stockholm, Best Western Plus Hotel Noble House, Malmö, Best Western Hotell Hudik, Hudiksvall samt Clarion Hotel i Örebro. Den 15 april 2019 öppnar Åby Hotel i Göteborg/Mölndal.