Pressinbjudan - Ljusare Jul i Malmö

Pressinbjudan - Ljusare Jul i Malmö

Många barn längtar efter julafton och räknar dagarna till tomten kommer. Julen är förknippad med god mat, familjer som umgås och julklappsöppningen efter Kalle Anka. Men för många familjer är julklappar en lyx man inte har råd att prioritera när man kämpar för att få ihop vardagen. Antalet familjer i Malmö växer för varje år och Frälsningsarmén i Malmö, som bedriver socialt arbete möter precis som Kvinnojouren många utsatta familjer och föräldrar som inte har möjlighet att ge sina barn en vacker jul.

- Malmö Kvinnojour hoppas att så många i Malmö vill vara med och göra skillnad. Tänk vilken härlig känsla att veta att det på julafton, någonstans i Malmö sitter ett förväntansfullt barn som öppnar just din julklapp, och med din hjälp kan fira in denna barnens högtid, säger Sara Paulsdotter Hellberg, Verksamhetschef på Malmö Kvinnojouren.

Det unika samarbetet ”Ljusare jul” inleddes julen 2013 i Jönköping mellan de tre företagen Consid, BEST WESTERN PLUS John Bauer Hotel och Manestam Event & PR för att skapa en ljusare jul för barn och ungdomar i regionen. Insamlingen fick stort gehör och viljan att hjälpa var större än någon kunde ana. Därför togs beslutet att julklappsinsamlingen skulle bli ett årligt återkommande inslag och styrgruppen har valt att låta projektet växa vidare till Malmö, där julklappsöppningen kommer att ske på BEST WESTERN PLUS Hotel Noble House.

- För oss känns det extra roligt i år då vi tagit chansen att sprida initiativet även till Malmö. Vi vill finnas till och göra skillnad på fler orter där vi finns och verkar och vi såg Ljusare jul som en god möjlighet till detta, säger Beatrice Carpvik, Varumärkesansvarig på Consid.

I hotellobbyn på BEST WESTERN PLUS Hotel Noble House kan vem som helst komma med en inslagen julklapp och lämna in den under granen. Önskelistor finns att tillgå, där barnens egna önskningar är samlade via organisationerna. Insamlingen pågår mellan den 21 november fram till den 21 december.

- För oss på BEST WESTERN PLUS Hotel Noble House är det viktigt att ta ansvar för vår omvärld och våra medmänniskor. Vi arbetar med detta lokala välgörenhetsprojekt i form av julklappsinsamling där vi skänker klappar till behövande barn i Malmö med omnejd. Det känns bra att kunna göra skillnad, säger Anna Olsén, Marknadschef på BEST WESTERN PLUS Hotel Noble House.

På hotellet kommer det finnas talonger, där man enkelt fyller i vad paketet innehåller, om det är till en pojke eller flicka samt vilken ålder den passar till innan man fäster den på paketet. Den som skänker gåvan är helt anonym.  Gåvorna kommer sedan att anonymt fördelas ut till barnen med hjälp av de organisationer som Ljusare jul samarbetar med i Malmö. I de allra flesta fallen är detta den enda julklappen som barnet får.

- Vi hoppas verkligen att många företag och privatpersoner vill vara med och göra skillnad. Tillsammans kan vi uppfylla önskningar för de barn och ungdomar som behöver det mest. Då skulle julen kännas så mycket ljusare, säger Liza Manestam på Manestam Event & PR.

Välkommen på pressträff: Torsdagen den 13 November kl 11.00 på BEST WESTERN PLUS Hotel Noble House. Representanter från Malmö Kvinnojour och Kvinnojouren ATIM kommer även att finnas på plats.

Vill du veta mer?

Kontakta Liza Manestam, projektledare på Manestam Event & PR, tfn 0708-92 00 62 alternativt Anna Olsén, Marknadschef på BEST WESTERN PLUS Hotel Noble House, tfn 040-6643000.

HKC Hotels är ett familjeföretag som ägs och drivs av familjen Östlundh. I företaget ingår:

BEST WESTERN PREMIER Hotell Kung Carl, Stockholm, BEST WESTERN PLUS Hotel Noble House, Malmö, BEST WESTERN Hotell Hudik, Hudiksvall,  samt Clarion Hotel i Örebro.

År 2016 öppnar HKC Hotels, tillsammans med Star Management, The Winery Hotel i Solna.