Doftmarknadsföring i ny delikat design

Nose AB, marknadsledande inom systemlösningar för distribution av dofter och utveckling av eteriska oljeblandningar för användning inom atmosfär- och identitetskapande, tar ett nytt stort språng och presenterar i januari nya Aroslim som fungerar som rumsbaserade doftspridare.

Nya Aroslim kompletterar det tidigare programmet av större stationära doftspridare som används i anslutning till ventilationsanläggningar och de mindre diffuserna, och ger användare möjlighet till mycket enklare och snabbare installationer.

Metod

Doftspridarna omvandlar eteriska oljeblandningar till gasform genom s k kalldiffusering. Tekniken används inom doftidentitet, doftmarknadsföring (Scent Marketing) och ren luftförbättring. Tekniken har utvecklats under tio års tid och har idag den största spridningen i Australien, Asien & USA, men även i stora delar av Europa. Kunder är främst företag som Lexus, Mariott, Aston Martin, Ritz-Carlton som vill förmedla premiumvärden i varumärket även inom doftmedia.

För närvarande finns tiotalet olika doftspridare i vårt sortiment och 10.000 definierade och certifierade eteriska oljeblandningar för användning i inomhusmiljö.

Air Aromas doftmedia och doftdistributionsprodukter används med fördel i miljöer där man med hjälp av dofter vill förmedla en viss typ av atmosfär samt där man med hjälp av egenutvecklade dofter s k doftlogotyper när man vill inkorporera doftsinnet i det totala intrycket av varumärket, som inom detaljhandel, hotell- och konferensverksamhet och övriga offentliga lokaler. Tekniken används även med fördel för rena luftförbättrande åtgärder där tekniken även joniserar luften.

För mer information:

Nose AB

Lars O. Holmgren

nose@hmco.se

www.nose.se

Bakgrund:

Människan har i alla tider använt sig av luktsinnet som ett varnings- och orienteringssystem. Lukter vi förnimmer i en situation eller av en organism sänder till hjärnan positiva eller negativa signaler beroende på om lukten innebär fara eller trygghet.(www.fof.se) Detta beror på att luktsinnet är ett mycket primitivt sinne och sätter in lukter i fack som gott eller ont, det finns inget mellanting. (Öberg, 2004, s. 8-9) Enligt Richard Axel och Linda Buck som år 2004 fick Nobelpris i fysiologi och medicin för sitt arbete och upptäckt av luktreceptorer och luktsinnets organisation, kan människan särskilja över 10,000 olika lukter. (www.nobelpris.org)

Processen för hjärnan att definiera en lukt startar vid inandning. Vid inandning inhaleras luktämnen upp i näsans övre del, taket. I taket sitter Silbenet, vid silbenet finns det upp mot 70 små håligheter i vilka luktreceptorerna sitter, dessa är kopplade till var sin luktreceptorcell.

Luktreceptornerverna går härifrån direkt upp i hjärnan med informationen de fått av

luktreceptorerna (Öberg, 2004) Dessa receptorceller sänder vidare

informationen till luktbulben som ligger i hjärnans Limbic system. I luktbulben tolkas

informationen av Glomeruli; omkopplings station för synapser, och sänds vidare av så kallade Mitralceller genom nervtrådar till olika delar av hjärnan. Hjärnan sätter sedan ihop all information till en distinkt lukt. (www.nobelpris.org)