Det är området i mitten,  längst till höger i bild som Hökerum Bygg ska bebygga. Bilden kommer från Nacka kommuns visionsmaterial.
Det är området i mitten, längst till höger i bild som Hökerum Bygg ska bebygga. Bilden kommer från Nacka kommuns visionsmaterial.

Hökerum Bygg tilldelas markanvisning i Nacka

Det är nu klart att Hökerum Bygg är ett av två företag som tilldelas mark vid Älta Torg i Nacka. Totalt är det 13 000 kvadratmeter ljus BTA som ska byggas, vilket motsvarar ungefär 75 bostäder. I anvisningen ligger också uppdraget att bygga en förskola.

- Vi ser fram emot det spännande arbetet med att utveckla Älta Torg och få vara med och bygga framtidens Nacka, säger Henrik Wästervall, projektutvecklare, Hökerum Bygg. Nu börjar arbetet med att färdigställa detaljplanen för området och enligt en tidig planering kan byggstarten ske i mitten av 2018.

- Vi kommer planera bostäderna och förskolan i nära samarbete med kommunen och vi kommer att lägga stort fokus på att få till fina utemiljöer och välplanerade bostadsrätter. Som vanligt klimatkompenserar vi för samtliga lägenheter, säger Maria Ståhl, Marknadschef på Hökerum Bygg.

Bakgrunden till markanvisningstävlingen är att Nacka kommun planerar ett nytt centrum vid nya Älta Torg. Visionen "Ännu mera Älta 2025" ligger till grund för den fortsatta planeringen.

– Nya Älta Torg ska bli en attraktiv mötesplats för kultur, handel och nya bostäder. Nu är vi ett stort steg närmare visionen ”Ännu mera Älta” säger Mats Gerdau, kommunstyrelsens ordförande i Nacka.

Läs mer på www.nacka.se/altatorg