Andreas Ahlberg, ansvarig för försäljningen av bostadsrätterna i Sunds Terrasser i Uddevalla fick ställa sig framför kameran istället för att möta kunderna direkt.

Informationsträffen fick göras digitalt

I tisdags var det dags för informationsträff för Brf Sunds Terrasser i Uddevalla. Med anledning av Covid-19 fick träffen ske digitalt.

-Den första tanken var att vi måste ställa in, men med tillgänglig teknik och ett lösningsorienterat team går det mesta att lösa, säger Fredrik Ståhl, VD på Hökerum Bygg som står bakom projektet.

På Hökerum Bygg försöker man anpassa verksamheten så att den är så effektiv som möjligt även i tider när vi inte kan ses så mycket som vi önskar.

Infoträffen blev en Youtubefilm

- Normalt sett hade minst fyra, fem personer från företaget varit på plats i Uddevalla för en första säljinformation i tisdags. Nu fick träffen ske digitalt i stället, berättar Andreas Ahlberg som är bostadssäljare på Hökerum Bygg och ansvarig för projektet Sunds Terrasser.

- Det blir lite annorlunda att stå inför en kamera och prata istället för att träffa människor på riktigt, säger Andreas Ahlberg. Han fortsätter; det som är bra med att filma är ju att det som sägs finns tillgängligt även efteråt. Dessutom kan filmen ses precis när det passar för kunden.

Andra åtgärder på grund av Covid 19?

Hökerum Bygg följer de allmänna riktlinjerna och rekommendationerna noga. Inga permitteringar är aktuella i nuläget och produktionen av bostäder rullar på - nästan - som vanligt. Sjukfrånvaron är högre än i vanliga fall eftersom alla som har minsta symptom på sjukdom ska stanna hemma.

- Vi har blivit duktiga på att använda den teknik vi har att tillgå för att hålla digitala möten och vi märker att alla hjälps åt för att lösa nya situationer som uppstår på ett kreativt och smidigt sätt, berättar Fredrik Ståhl.  Han tillägger att han är övertygad om att flera goda vanor avseende effektiva digitala möten kommer att leva kvar, även när restriktionerna för fysiska möten tas bort.

-Men när vi har full möjlighet att träffas igen vill vi erbjuda säljträffar där vi träffar kunderna på riktigt igen. Digitala möten är ett bra komplement, men många gillar det personliga mötet också.

Regioner

Hökerum Bygg grundades 1968 och är ett lokalt förankrat bygg- och bostadsutvecklingsföretag med hemvist i Ulricehamn. Vår vision är att vara den bästa bostadsutvecklaren i Sverige. Varje projekt är unikt och vår styrka är att se dess unika potential och därigenom utveckla genomtänkta, prisvärda och hållbara bostäder.

VI färdigställer omkring 500 bostäder per år från Uppsala i norr till Malmö i söder. Främst består våra entreprenader av egenutvecklade projekt men vi bygger också flerbostadshus åt externa beställare. Då bidrar vi gärna med vår kompetens kring att optimera projekten för att erhålla bästa resultat.

De senaste 15 åren har vi färdigställt cirka 6 000 bostäder, hälften i egenutvecklade projekt och hälften åt externa beställare. Vår mångåriga erfarenhet av hela värdekedjan från markförvärv till projektering, totalentreprenad och förvaltning innebär att vi kan säkerställa processen avseende kvalitet, effektivitet, hållbarhet och kostnadskontroll samtidigt som vi skapar ekonomiskt sunda bostadsrättsföreningar.

Hökerum Bygg ingår i koncernen Familjen Ståhl Invest i Ulricehamn AB som även bedriver verksamhet inom långsiktig fastighetsförvaltning och hotell- och konferensverksamhet. Totalt arbetar omkring 110 personer i koncernen, 80 av dem finns på Hökerum Bygg.
Koncernens starka finansiella ställning skapar goda förutsättningar till fortsatt långsiktig tillväxt inom bygg- och fastighetsbranschen, samt möjligheter att produktionsstarta och fullfölja projekten utifrån fastställd plan.

Hökerum byggs webbplats