Södra Stigamo

Pressmeddelande -

CH Square växlar upp samarbetet med DFDS – Utvecklar Logistikcenters i Södra Stigamo och Karlshamns hamn

DFDS utvecklar verksamheten och fortsätter sin expansion, tecknar avtal med CH Square om att utveckla två nya Logistikcenters. Etableringarna är tillsammans på totalt ca 60.000 kvm och kommer uppföras i Södra Stigamo (Vaggeryds kommun) och i Karlshamns hamn.

Vaggeryd/Karlshamn, september 2021

CH Square har tecknat avtal med rederi- och logistikbolaget DFDS om att etablera två nya toppmoderna Logistikcenter. I Södra Stigamo uppförs en 37.000 kvm stor fastighet och i Karlshamns Hamn en fastighet på 23.000 kvm. Byggnationen påbörjas omgående för att göra båda fastigheterna redo för inflytt i slutet av 2022.

• - Vi är enormt stolta över att återigen få förtroende av DFDS och tillsammans ta nästa steg för att stödja deras expansion. Vi har redan ett pågående projekt ihop med DFDS i Borås och ser nu möjligheten att utveckla ytterligare två fastigheter som ett kvitto på ett gott samarbete och vår förmåga att driva effektiva projekt. Med etableringar i Södra Stigamo och Karlshamns Hamn adderas två attraktiva logistiklägen till DFDS portfölj och möjliggör nästa fas i deras aggressiva tillväxtresa, säger Peter Nilsson, VD & Partner i CH Square.
  • Vi är väldigt nöjda med att växla upp vårt samarbete med CH Square för att uppföra två nya Logistikcenters. Både Karlshamns Hamn och Södra Stigamo är strategiskt viktiga logistiklägen för DFDS och det är kritiskt att vi har en pålitlig partner som supporterar vår fortsatta expansion. Viktigast av allt, etableringarna leder till att vi ytterligare ökar servicegraden för våra kunder och bidrar samtidigt med arbetstillfällen på valda orter, säger Niklas Andersson, Executive Vice President and Head of Logistics Division
  • Vi välkomnar CH Squares etablering av DFDS i Vaggeryds kommun, en viktig etablering som stärker Vaggeryds kommun och LogPoints position som nav i logistiksverige, säger Johan Thorsell, näringslivschef på Vaggeryds kommun.
  • Det är kommunens långsiktiga satsning i Stillerydsområdet som skapat förutsättningar för nya etableringar. Att CH Square köper mark av kommunen, för DFDS fortsatta utveckling och expansion, är en tydlig markering att Karlshamn är en viktig transportnod i södra Sverige, säger Per-Ola Mattsson (S), kommunstyrelsens ordförande

För mer information, vänligen kontakta:

Peter Nilsson, VD & Partner CH Square

peter@chsquare.se

Niklas Andersson Executive Vice President, Logistics Division

niand@dfds.com

Om CH Square

CH Square bildades 2019 som ett samarbete mellan Charmilla AB, Hökerum Fastigheter AB och kvartetten Peter Nilsson, Mikael Jinglöv, Johan Gustavsson, och Alexander Söderberg med målet att förändra och utmana marknaden för logistikfastigheter. Sedan starten har CH Square ingått avtal för åtta större logistikfastigheter med en total uthyrningsbar yta på 230.000 kvm.

Om DFDS:

DFDS provides ferry and transport services in and around Europe, generating annual revenues of DKK 19bn. To over 10,000 freight customers, we deliver high reliability through ferry & port terminal services and transport & logistics solutions. For five million passengers, we provide safe overnight and short sea ferry services. Our 10,000 employees are located on ferries, terminals and in offices across more than 20 countries. DFDS was founded in 1866, is headquartered in Copenhagen, and listed on Nasdaq Copenhagen.

Hökerum Fastigheter äger och förvaltar fastigheter i Borås, Jönköping, Huskvarna och Ulricehamn. Ett fastighetsbestånd som för närvarande omfattar ca 1 300 bostäder och 80 000 kvm lokalyta.

Vi lägger stor vikt vid att vara en lyhörd, engagerad och pålitlig fastighetsförvaltare och har, förutom förvaltning och utveckling av vårt befintliga bestånd, ambitioner om en långsiktig tillväxt.

Den bästa av värdar

Vi erbjuder ett varierat och attraktivt utbud av bostäder och lägger stor vikt vid att vara en lyhörd, engagerad och pålitlig fastighetsförvaltare, så att de som bor hos oss ska trivas och känna sig trygga med sitt boende.

Vi vill också vara med och bidra till våra lokalhyresgästers utveckling och vet att rätt lokal för verksamheten är en viktig parameter för att nå detta. Vårt mål är därför att arbeta nära och förstå våra kunders behov, både för att skapa mervärde för våra hyresgäster och långsiktiga relationer.

Förutom att förvalta och utveckla vårt befintliga bestånd så har vi även ambitioner om en långsiktig tillväxt, vilket gör att vi hela tiden letar efter nya affärsmöjligheter.

Hökerum Fastigheter
Strandgatan 42B