Hörmann inleder året med BAU-mässa i München

BAU arrangeras vartannat år och är en av världens största mässor för arkitektur, material och byggnadssystem. Under 2013 års mässa fanns 2060 utställare på plats från drygt 40 länder. Årets huvudämne var framtiden för industrin, så som hållbarhet och att bygga för livet. Hörmann var en av de utställare som medverkade på byggmaterialmässan.

BAU-mässan i München lockade i år över 235 000 besökare varav över 60 000 kom från utlandet. Mer än 52 000 arkitekter, designers, byggingenjörer och hantverkare på mässan tyder på att BAU-mässan har blivit världsledande för allt som har med byggande att göra.

Hörmann visade på ansvar för miljön under mässan

Under mässan visade Hörmann att de tar ansvar för miljön och framtiden genom att låta företagets monter prydas av en klädsam grön kulör. Syftet var att knyta samman de miljöeffekter som en förädlad produktion ger. Som ett familjeföretag har Hörmann alltid varit medvetna om dess ansvar för nästkommande generationer. Detta inkluderar ansvar för företagets anställda, produkter, resurser och miljön.

Hörmann använder endast miljövänliga färger till portar och dörrar samt 100 procent CFC-fritt PU-hårdskum i isoleringen. Dessutom minimeras energibehovet med toppmoderna, regenerativa frånluftsrengöringssystem.

Fokus på mjuka värden under året

Hörmann har inför 2013, inom konsument, laddat upp med en rad nya produkter och ett för branschen ganska ovanligt fokus på mjuka värden. Minst lika viktigt som den renodlade produkten är den kunskap som Hörmann gärna delar med sig av. Bra support och service är också viktigt för företaget.

Nyheter 2013

Som komplement till garageportarna ska konsumentsidan nu lägga energi på att sälja Hörmanns egna dörrar: branddörrar, entrédörrar och sidodörrar. Dörrarna är ett bra komplement, som i och med att det handlar om en enklare installation är lika intressant för både bygghandel och garageportsåterförsäljare. Detta bidrar till större utrymme för mer och bättre service. Dessutom kommer nya designer för entrédörrar i kolfiberdesign.

Under hösten kommer Hörmann App vilken ger kunden möjlighet att manövrera garageporten från sin iPhone eller iPad. Appen kommer också finnas tillgänglig för smartphones och läsplattor som använder Android.

Nya designer och kulörer lanseras för garageportsortimentet LPU vilket ger 24 nya Duragrain kulörvarianter. På dessa portar har ytan belagts med en reptålig finish och motståndskraftig färg. Designerna finns tillgängliga från och med maj.

Elva nya kulörer kommer för handsändare HSE 2 BS. Bland annat kommer kunden kunna välja mellan färger som grönt och gult men också mellan olika trästilar samt metall- eller kolfiberutseende.

Under 2013 lanseras också takskjutsportar med bredare fönsterpartier för bättre ljussläpp.

Smart PR, Pernilla Bertilsson
pernilla@smartab.eu

För övrig information, vänligen kontakta
Per Wetterdahl
p.wetterdahl.ore@hoermann.se

Richard Thomsen

Presskontakt VD 010-1900210
Pär Odén

Presskontakt Divisionschef, Industri Industriportar och logistiklösningar 010-1900191
Frida Thelberg

Presskontakt Marknadskoordinator Bilder, material och information 010-1900204

Garageportar och industriportar av hög kvalitet!

Hörmann Group är Europas ledande leverantör av garage- och industriportar. Hörmann Svenska AB säljer och servar dessa portar på den svenska marknaden.

Hörmann startades 1935 av August Hörmann, den tyska industrimannen känd för devisen "Ett gott rykte måste förtjänas." När alla skulle bygga garage på 50-talet etablerades ryktet att Hörmann hade de bästa garageportarna. Sedan utvidgades sortimentet till industriportar och effektiva logistiksystem. Företaget tillverkar också dörrar, karmar och skjutväggar. Hörmanns ledande position har uppnåtts genom årtionden av ständig tillväxt i ett familjeföretag präglat av innovation, kvalitet och närhet till kunderna. Hörmann drivs nu av den tredje och fjärde generationen, barnbarn och barnbarnsbarn till grundaren August Hörmann.

1988 startades Hörmann Svenska AB, som idag är ledande leverantör av garageportar på den svenska marknaden. Från centrallagret i Örebro distribueras portar över hela landet. För industriportar erbjuder Hörmann Svenska AB montage i egen regi samt service av alla fabrikat på marknaden. Hörmann är en stark och pålitlig internationell partner för byggprodukter av högsta klass.

Vi erbjuder ett komplett sortiment av portar från egna fabriker. Fortfarande arbetar vi hårt för att förtjäna vårt goda rykte – Kvalitet utan kompromisser!

Hörmann
Skjutbanevägen 10