Nya 50-serien och enhetlig bredd för gångdörrar

Hörmann har med innovationer som gångdörren med snubbelfri tröskel och ThermoFrames ram för effektiv värmeisolering satt ny standard i marknaden för industriella takskjutportar. Inför BAU-mässan presenterar företaget efterföljaren till den framgångsrika 40-serien. 50-serien kännetecknas av ett harmoniskt utseende på porten med större fönsterfält och därför också mer ljus. Olika möjligheter av designen garanterar att dörren integreras harmoniskt i byggnadens fasad.

I framtiden kommer passagebredden på gångdörrar vara 940 mm som standard oavsett dörrens bredd.

- Bredden av passagen uppfyller även kraven för tillgänglighet och bredden för utrymningsväg på 875 mm, säger Hörmanns produktchef Michael Rahe när han förklarar fördelarna med den nya standardbredden.

Oberoende av positionen för gångdörren kan samtliga dörrfält ha samma bredd och på så sätt säkerställa att dörren har ett enhetligt utseende.

Snubbelfri tröskel och utökat inglasningsprogram

Enligt tillverkaren är gångdörr med snubbelfri tröskel endast tillgänglig från Hörmann och i samband med introduktionen av 50-serien har tillverkaren förfinat innovationen än mer.

- De nya dolda gångjärnen ger en smalare version av aluminiumramen till gångdörren vilket gör att den integreras ännu bättre i garagedörren, menar Michael Rahe.

Duratecs syntetiska inglasningsprogram har också utökats. De reptåliga glasrutorna från Duratec, som endast finns tillgängliga från Hörmann enligt tillverkaren, finns som färgtonade dubbla eller tredubbla rutor. Beroende på din kravprofil för ljus kan du välja mellan rutor tonade i vitt, brunt eller grått som låter din dörr integreras i väggfasaden.

Tidigare dörrar finns kvar men får nya namn

De välkända dörrversionerna kommer att finnas kvar efter introduktionen av 50-serien men kommer att få nya namn. Så i framtiden kommer de värmeisolerade stålportarna med dubbla väggar att benämnas SPU F42/DPU (tidigare SPU 40/DPU). Glasade aluminiumportar med bottensektioner i stål som låter större mängd dagsljus strömma in kommer att kallas APU F42/Thermo (tidigare ASP 40/TAP 40). Aluminiumportar med akrylrutor ända ned till golvet för mer ljus och öppenhet kommer att kallas ALR42/Thermo (tidigare ALR 40/TAR40). Dörrarna i glaserat aluminium med särskilt smala ramprofiler och osynliga sektionsövergångar som tilldelats The Red Dot Design Awards kommernumera att kallas APU F42 S-Line eller ALR F42 S-Line (tidigare ASR40). Hörmanns exklusiva dörrar i glas kommer att kallas ALR F42 Glazing (tidigare ALS 40).

Om Hörmann
Hörmann Group är Europas ledande leverantör av garage- och industriportar samt övriga byggprodukter.
De erbjuder ett komplett sortiment från egna fabriker med ett nätverk av försäljnings- och serviceföretag över hela Europa och etablering i USA, Kina och Indien. 1988 startades Hörmann Svenska AB, som idag är ledande leverantör av garageportar på den svenska marknaden. Från centrallagret i Örebro distribueras portar över hela landet. För industriportar erbjuder Hörmann Svenska AB montage i egen regi samt service av alla fabrikat på marknaden.
 Hörmann är en stark och pålitlig internationell partner för byggprodukter av högsta klass som står för kvalitet utan kompromisser.

Smart PR, Ulrika Geller

ulrika@smartab.eu

För övrig information, vänligen kontakta

Per Wetterdahl

p.wetterdahl.ore@hoermann.se

Richard Thomsen

Presskontakt VD 010-1900210
Pär Odén

Presskontakt Divisionschef, Industri Industriportar och logistiklösningar 010-1900191
Frida Thelberg

Presskontakt Marknadskoordinator Bilder, material och information 010-1900204

Garageportar och industriportar av hög kvalitet!

Hörmann Group är Europas ledande leverantör av garage- och industriportar. Hörmann Svenska AB säljer och servar dessa portar på den svenska marknaden.

Hörmann startades 1935 av August Hörmann, den tyska industrimannen känd för devisen "Ett gott rykte måste förtjänas." När alla skulle bygga garage på 50-talet etablerades ryktet att Hörmann hade de bästa garageportarna. Sedan utvidgades sortimentet till industriportar och effektiva logistiksystem. Företaget tillverkar också dörrar, karmar och skjutväggar. Hörmanns ledande position har uppnåtts genom årtionden av ständig tillväxt i ett familjeföretag präglat av innovation, kvalitet och närhet till kunderna. Hörmann drivs nu av den tredje och fjärde generationen, barnbarn och barnbarnsbarn till grundaren August Hörmann.

1988 startades Hörmann Svenska AB, som idag är ledande leverantör av garageportar på den svenska marknaden. Från centrallagret i Örebro distribueras portar över hela landet. För industriportar erbjuder Hörmann Svenska AB montage i egen regi samt service av alla fabrikat på marknaden. Hörmann är en stark och pålitlig internationell partner för byggprodukter av högsta klass.

Vi erbjuder ett komplett sortiment av portar från egna fabriker. Fortfarande arbetar vi hårt för att förtjäna vårt goda rykte – Kvalitet utan kompromisser!

Hörmann
Skjutbanevägen 10