Se din elförbrukning upphör under mätarbytesprojektet

Under perioden 1 april till hösten 2020 kommer Se din elförbrukning att upphöra. Till hösten kommer våra kunder logga in på Mina sidor för att se förbrukningen per timme för sin anläggning igen. Anledningen till att sidan stängs ner är på grund av vårt stora mätarbytesprojekt.

Mellan den 20 april och 30 november 2020 byter vi ut alla våra drygt 15 000 elmätare för att möta kommande krav från myndigheterna. Myndigheternas krav är bl.a. att alla elmätare från och med år 2025 måste kunna rapportera el-kvalitet, förbrukning och produktion på timbasis, samt att elleveransen ska kunna stängas av på distans.

Att byta befintliga elmätare är en stor investering men vi ser att det kommer att bli en tidsvinst för oss längre fram. De nya mätarna minimerar behovet av manuella tekniska ingrepp och medger trådlös uppladdning av programvara till mätarna. De är också förberedda för användning i smarta hem och solcellsmätning.

• skåne
  • helsingborg