Affärsområde fjärrvärme: Det här hände under 2013.

Affärsområdet Fjärrvärme kunde presentera ett gynnsamt resultat för 2013. Det stod klart när Höganäs Energi nyligen offentliggjorde sitt årsbokslut. De ovanligt milda temperaturerna bidrog till de positiva siffrorna. Fjärrvärmekunderna i Höganäs kunde också glädja sig åt väldigt förmånliga priser. Maria Edesgård, ansvarig för affärsområdet fjärrvärme, sammanfattar det gångna året.

Hur produceras fjärrvärmen I Höganäs?
– Huvuddelen av vår fjärrvärme kommer från spillvärme som är en biprodukt från produktionen på Höganäs AB. Tidigare släpptes större delen av denna värme direkt ut i luften eller i havet, nu tar vi hand om den istället. Det är en klok investering, både miljömässigt och ekonomiskt.

Hur kommer det sig att resultatet för 2013 blivit så positivt?
– Vanliga år måste vi under kalla dagar komplettera fjärrvärmebehovet med spetseldning, denna är relativt dyr och innebär en ökad kostnad. Det milda vädret innebar att vi kunde täcka nästan hela produktionen med spillvärme från Höganäs AB.

Kommer det här kunderna tillgodo på något sätt?
– Absolut! Enligt Nils Holgersson-rapporten* 2013 klassificerades vi som Skånes billigaste fjärrvärmeleverantör, avslutar Maria Edesgård.

* Nils Holgersson-gruppen ger ut en årlig rapport som bland annat jämför kostnader för fjärrvärme i landets samtliga 290 kommuner. Gruppen består av representanter för Fastighetsägarna Sverige, HSB:s Riksförbund, Hyresgästföreningen, Riksbyggen och SABO.