Billigt att bo i Höganäs

Återigen har den årliga Nils Holgersson-rapporten som kartlägger avgifter och taxor för boende i landets kommuner rankat Höganäs i topp, tillsammans med Helsingborg.

Rapporten gäller kostnaden för vatten, avfallshantering, värme och el. Det skiljer sig mycket – hela 61 procent - mellan den billigaste och dyraste kommunen i landet, trots att det rör sig om samma tjänster. Den största ökningen jämfört med föregående år står elhandelspriserna för. De kan variera stort mellan åren.

I Skåne är skillnaden mellan dyrast och billigast kommun hela 39 procent, eller 617 kronor i månaden för en 67 kvm stor lägenhet. En del av förklaringen är att det blir dyrare i glesbygdskommuner på grund av transporter och längre avstånd i infrastrukturen, men det förklarar inte allt.

Höganäs kommun ligger väldigt bra till i statistiken och det stämmer bra med kommunens målsättning att attrahera fler boende. Vattenkostnaderna ger Höganäs en sjätteplacering i Skåne, fjärrvärme en andraplats, el en tredjeplacering och avfallskostnaderna en fjärdeplats. Totalt sett hamnar Höganäs som nummer två med 1.711 kr per månad, tätt efter Helsingborg med 1.710 kr per månad.

Nils Holgersson-rapporten heter egentligen ”Fastigheten Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige” och statistiken i den hämtas från Energimarknadsinspektionen, Energiföretagen Sverige och Svenskt vatten. Hela rapporten går att läsa på www.nilsholgersson.nu

• avfallskostnader
  • vatten
  • el
  • nils holgersson-rapporten
  • bondekostnader

• Skåne

Höganäs Energi är ett kommunalägt bolag som tillhandahåller elnät, elhandel, fiber och fjärrvärme till Kullabygden.

Ulf Liljefors

Nätchef Elnät 042-33 74 91