Färre och kortare elavbrott i Kullabygden än i övriga Sverige

Elavbrott är inte roligt men det är med stor glädje vi kan berätta att i Kullabygden är det sällan elavbrott. Ibland måste strömmen brytas p.g.a. arbete och förbättringar i nätet. Ett planerat avbrott läggs på en tid på dygnet när det ska störa minst möjligt. Sådana avbrott är förståeliga och går att förbereda för. Det är de oförutsedda avbrotten där strömmen är borta över en längre tid, som skapar frustration och problem för invånarna.

- Det är viktigt att gräva ned strömkablar för att säkra stabiliteten i strömleveransen och i Kullabygden har vi kommit långt i detta arbete säger Ulf Liljefors, nätchef på Höganäs Energi. Väder och vind kan ingen rå över men vi kan förbereda så gott det går för att undvika störningar.
Vi förstår frustationen som uppstår när strömmen försvinner och vi rycker ut direkt när vi får ett larm om att något är fel. Det är alltid montörer som har jour och är redo att åtgärda problem 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året.

Förra året var det i genomsnitt 0,4 avbrott per kund i Kullabygden och på helår hade varje kund avbrott i 24,2 minuter. Detta är långt under Sverige-genomsnittet där siffrorna för 2019 var 1,5 avbrott per kund och avbrotten varade i 164 minuter, enligt Energiföretagen.

Vi går in i en vintersäsong där det traditionellt kommer stormar och det är ofta i samband med dessa som det blir avbrott. I början på 2019 härjade stormarna Alfrida, Jan och Julia, medan det i år har varit lugnare med endast stormen Laura i mitten på mars, enligt SMHI.

Höganäs Energi är förberedda på att det kan komma både storm och annat, och som tillägg till den självklara utryckningen vid strömavbrott, erbjuder vi också meddelanden till de som önskar få det när något händer.

- Att kunna få ett sms med en förvarning om att strömmen kommer brytas eller att få veta när något händer, är det många som uppskattar säger Ulf. Detta gäller både de som bor fast i Kullabygden och alla som har semesterhus här. Vem som helst kan registrera sig och få sms-meddelande gällande önskad adress, och vi ser det som en stor fördel att kunna informera våra kunder både när något händer och också hur lång tid det tar tills felet är beräknat åtgärdat.

För mer information:

Energiföretagen: https://www.energiforetagen.se/pressrum/nyheter/2020/november/nu-finns-statistiken-om-elavbrotten-for-ar-2019/

SMHI: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/stormar-i-sverige-1.5770

Ulf Liljefors ulf.liljefors@hoganas.se

• elavtal
  • energi
  • energibolag
  • el
  • kullabygden
  • höganäs kommun
  • strömavbrott

• Skåne

Höganäs Energi är ett kommunalägt bolag som tillhandahåller elnät, elhandel, fiber och fjärrvärme till Kullabygden i Nordvästra Skåne. Höganäs Energi består av två bolag; Höganäs Energi AB och Höganäs Energi Handel AB som sedan 1956 har distribuerad el till hela Kullabygden.

Ulf Liljefors

Nätchef Elnät 042-33 74 91