Höganäs Energi redovisar rekordvinst

Det bästa resultatet någonsin! Så kan Höganäs Energi sammanfatta det gångna året. Det kommunala bolaget gjorde under 2013 ett plus på 11 830 tkr och ökade vinsten med nästan 2 200 tkr jämfört med året innan. En stor del av vinsten kommer att återinvesteras, framför allt i utbyggnad av fibernätet.

– Vi har lämnat ett spännande år bakom oss, summerar Höganäs Energis VD, Benny Ulmestig. Vi har lyckats att öka intäkterna och att sänka kostnaderna, samtidigt har vi bland de lägsta priserna på el och fjärrvärme i Skåne. Det är ett resultat vi kan känna oss mer än stolta över.

Omsättningen för Höganäs Energi blev 117,1 Mkr (2012 = 86,1 Mkr). I årets siffror ingår det fusionerade bolaget Höganäs Fjärrvärme AB. Huvudförklaringarna till det goda resultatet är högre intäkter, lägre kostnader bland annat för nätförluster och räntor. Den ovanligt milda vintern innebar dessutom ett bra resultat för fjärrvärmen och ett minimalt behov för spetseldning.

– I vår bransch krävs långsiktighet och stora investeringar. Vi har därför tagit fram en 20-årig investeringsplan för bolagets totala verksamhet, för klarar Benny Ulmestig. Årets investeringar kommer att uppgå till cirka 30Mkr, av dessa kommer knappt 10 Mkr att gå direkt till den fortsatta utbyggnaden av fibernätet.

Under de två kommande decennierna räknar man med ett totalt investeringbehov om cirka 500 Mkr. Visionen är att vara ett komplett energibolag där miljöaspekten och samhällsnyttan är en del av alla beslut.

– Vi vill vara med i arbetet att skapa en ännu mer attraktiv Kullabygd, avslutar Höganäs Energis VD.

• årsredovising 2013

Höganäs Energi AB är ett kommunalt bolag som tillhandahåller elnät, digital infrastruktur och fjärrvärme till Höganäs invånare. Som ett litet bolag på en marknad med stora konkurrenter kan man erbjuda en unik närhet till kunderna och korta beslutsvägar.