Mölle får fiber

Inom kort påbörjas arbetet med att gräva ner fiber i Mölles gator. Projektet är en del av Höganäs Energis vision att alla kommuninvånare ska få tillgång till ett framtidssäkrat internet. Första spadtaget tas i början av oktober.

Först ut är nedre delen av byn, där arbetet påbörjas i oktober och beräknas vara klart till jul. Höganäs Energi lägger ner fiberkabeln samtidigt som Mölle vägförening asfalterar om gatorna. På så sätt minimeras störningen för de boende.

– Mölle vägförening kontaktade oss i början av sommaren och berättade att gatorna i byn skulle asfalteras om.  Vi kom överens om att detta var ett utmärkt tillfälle att samtidigt lägga ner fiberkabel, förklarar Anders Kallin, systemansvarig för fibernätet på Höganäs Energi.

Alla berörda husägare kommer att få information hem i brevlådan i samband med grävstarten.

I dagsläget finns bara konventionell ADSL med begränsad hastighet. De villaägare som ansluter sitt hus till fibernätet kommer att få tillgång till alla de tjänster och tjänsteleverantörer som finns tillgängliga genom Öresundskraft Stadsnät.  Det innebär bland annat en extremt snabb internetuppkoppling, IP-telefoni och TV.

– Vi är övertygade om att bredband via fiber kommer att göra Mölle ännu mer attraktivt. Detta är en infrastruktursatsning som höjer värdet på fastigheterna. Dessutom kan en snabb internetuppkoppling förlänga säsongen för många sommarboende. Fiber gör det möjligt för fler att arbeta hemifrån under ytterligare några sommarveckor, påpekar Anders Kallin.

Cirka 500 fastigheter i Mölle kommer att få ta del av erbjudande om fiberanslutning. Höganäs Energi förväntar sig att projektet kommer att slutföras under 2015.

För aktuella områden och priser se: www.hoganasenergi.se/fibernat/kampanj

För ett komplett tjänsteutbud se: www.oresundskraft.se

• fiber
  • mölle
  • bredband
  • öppet stadsnät

Höganäs Energi AB är ett kommunalt bolag som tillhandahåller elnät, digital infrastruktur och fjärrvärme till Höganäs invånare. Som ett litet bolag på en marknad med gigantiska konkurrenter kan man erbjuda en unik närhet till kunderna och korta beslutsvägar.