Skånes billigaste fjärrvärme finns i Höganäs

Nils Holgersson-gruppen har nyligen presenterat sin årliga rapport om landets fjärrvärmepriser. Den visar att Höganäs Fjärrvärme AB är en av Skånes absolut billigaste fjärrvärmeleverantörer. Jämför man dagsaktuella priser är bolaget i Kullabygden billigast i länet.

För villaägare utgör fjärrvärmen en stor del av boendekostnaden. Över landet skiljer sig priserna stort. Enligt Nils Holgersson-rapporten kan man se att fjärrvärmebolagen i genomsnitt höjt priserna med 42% under de senaste tio åren, en trend som verkar hålla i sig. När det gäller de skånska fjärrvärmepriserna ligger Höganäs Fjärrvärme AB väldigt bra till.

– Vårt pris är 698,0 kr/MWh. Enligt årets Nils Holgersson-rapport placerar det oss som en god tvåa. Jämför man dagsaktuella priser är vi till och med billigast i Skåne, säger Maria Edesgård, fjärrvärmeansvarig på Höganäs Fjärrvärme, vi är dessutom det enda skånska fjärrvärmebolag som inte har höjt priserna det senaste året.

Skånska kommuner med lägst fjärrvärmekostnad 2011-2012 enligt Nils Holgersson-rapporten:
1. Osby 694,8 kr/MWh inkl. moms.
2. Höganäs 698,0 kr/MWh inkl. moms.
3. Perstorp 714,5 kr/MWh inkl. moms.

Högsta prisnivå hade Bjuv med 886,3 kr/MWh inkl. moms. Kommunen med högsta procentuella prisökning under året var Hörby med 8%.

– Utbygganden av fjärrvärmen här i Höganäs har gett påtagliga miljövinster, kommenterar Maria Edesgård. Att vi prismässigt ligger så bra till är något som gör fjärrvärmen ännu attraktivare för våra kommuninnevånare.

Om Nils Holgersson-rapporten:
Sedan 1996 ger Nils Holgersson-gruppen ut en årlig rapport som jämför kostnader för el och fjärrvärme, sophämtning, vatten och avlopp i landets samtliga 290 kommuner. Nils Holgersson-gruppen består av representanter för Fastighetsägarna Sverige, HSB:s Riksförbund, Hyresgästföreningen, Riksbyggen och SABO.