Våra härliga vinmakare Per Hallgren, Johan Hjort och Johan Zälle gör alltid "så GOTT de kan". Under sex tillfällen i juni kan du också bli Vinmakare för en dag".

Vinmakare för en dag - Nya datum ute nu!

Välkommen in i Sveriges första toscanska vinfabrik! Den 5, 12 och 19 juni kl 12.00 och kl 16.00 öppnar Högberga Vinfabrik åter upp för "Vinmakare för en dag". En givande och rolig grundkurs för alla som vill ha mycket mer upplevelse än en vanlig vinprovning.

Du gör ditt eget vin/egen blend och hämtar sedan enkelt ut det på Systembolaget. Den bästa gå-bort-presenten man kan önska ju. Denna aktivitet är verkligen en succé varje gång! Inga förkunskaper krävs.

* Guidad tur i vinfabriken. Hur tillverkas vin? Vi går igenom hur man gör vin på blå druvor samt rosé-vin.
* I ekfatsrummet får ni smaka på vin under produktion direkt ur ekfat eller cistern.
* Skapa ditt egna vin. Vinmakare Johan Zälle guidar er genom två välkända vinblend Bordeaux- och ny Chianti-blend.
* Din vinblend – Du utgår från tre druvrena viner, Cabernet Sauvignon, Merlot, samt Sangiovese och skapar ditt unika vin
* Tappning – Vi tappar senare upp ditt unika vin på flaskor enligt ditt recept.
* Etiketten skapar du själv med mallar från oss och skriver ut, sätter på flaskorna hemma.
* Måltid – Italiensk delikatesstallrik, tre chark, tre ostar, en pastasallad och bröd – man blir mätt om man inte är stor i maten.
* Mat och vin i kombination. Tillsammans med de italienska delikatesserna går vi igenom syra, tanniner och frukt i vinerna.
* Vin till maten – Till maten provar du tre av våra viner som finns på Systembolaget.

Datum:
5, 12 och 19 juni
Tid:
Kl 12.00 samt kl 16.00, Aktiviteten pågår cirka 3-4 timmar.
Pris:
Anmälan gör du här »
Hitta hit »

Varje år plockar vi 10 ton druvor i Toscana och fraktar dem till Lidingö. Växtplats: Maremma sex mil söder om Bolgheri i vindistriktet Monteregio di Massa Marittima. Ca 5 km från Tyrrenska havet. Jordmånen är en mineralrik sandjord. Nederbörden är liten vilket gör att druvans rötter måste söka sig djupt ner för att hitta vatten. Dessa egenskaper ger oss mineralrika viner. Havsvindarna håller vinrankorna fria från fuktproblem. Runt om i området växer basilika, rosmarin och salvia. Detta kan kännas i våra viners örtighet.