Här är några av framtidens digitala talanger

Next Up är en tävling som riktar sig till åttondeklassare med syftet att låta skolungdomar upptäcka vad IT egentligen handlar om och inspirera dem att välja en IT-inriktad utbildning på gymnasiet. Skolklasser tävlar om att presentera den bästa lösningen på verklighetsbaserade fall från IT-företag. Utmaningen som Hogia gav klasserna var: Hur kan konsumenter bli mer medvetna och handla smartare? Smedingeskolan från Kungsbacka vann årets omgång av Next Up och här berättar de om sitt arbete.

Förklara er idé?

Vår idé baseras på en scanner, ”Jinxx the smart scanner”. Varje klädesplagg ska vara försett med en QR-kod som man med hjälp av scannern eller egen mobil läser av för att få all information om plagget. QR-koden leder till en sida med information såsom hur och var plagget har tillverkats, hur leveransen har gått till, om det har varit schyssta arbetsförhållanden, etc.

Hur kom ni på det här?

Vi tänkte på kravmärkta bananer och hur populärt det har blivit i takt med att konsumenten har fått mer information om hur bananer odlas och kunnat ställa krav på leverantörerna. Om vi kommer på ett sätt att ge konsumenter information som leder dem till rätt val i butiken så ger vi dem också en chans att välja bort de varor som inte är etiskt korrekt framställda.

Hur har er bild av IT förändrats sedan ni började arbeta med Next Up?

Förut trodde vi att det är mycket programmering men nu vet vi att IT-branschen är så bred. Det finns så många olika yrken och områden man kan arbeta inom. Vi har verkligen fått upp ögonen för hur man kan använda IT till att förändra världen.

Kan ni tänka er att arbeta med IT i framtiden?

Vi är klart mer intresserade av det än tidigare. Jobb inom systemutveckling eller användardesign verkar intressant.

• kompetensförsörjning