Nyhet -

Nacka Strand Redovisningsbyrå först ut med digital inlämning av årsredovisning via Hogia

Nacka Strand Redovisningsbyrå i Stockholm blev första byrå att skicka in årsredovisning digitalt via Hogias system. Digital inlämning innebär en enklare och säkrare administration för alla som upprättar årsredovisning. Uppgifterna i årsredovisningen överförs per automatik till Bolagsverket. Ingen manuell hantering av filöverföring, utskrifter eller traditionell postgång behövs.

Margarita Johansson som är auktoriserad redovisningskonsult på Nacka Strand Redovisningsbyrå berättar att de är positiva till att redovisningen blir allt mer automatiserad.

- Som redovisningsbyrå vill vi ligga i framkant gentemot våra kunder. Digital inlämning av årsredovisning känns helt rätt i tiden. Vår programvara Hogia Bokslut skötte hela filöverföringen till Bolagsverket, samtidigt som det var enkelt att följa inlämningen, steg för steg, via skärmen. När årsredovisningen var inlämnad fick vi en kvittens per mail. Hela processen kändes både smidig och trygg. Dessutom minskar risken för felaktigheter då årsredovisningen registreras direkt om den är fullständig.

- För oss byråer är tidseffektiviseringen en av de stora fördelarna. Vi slipper manuell hantering av utskrifter, och ledtiderna för den traditionella postgången för både signering och inlämning av årsredovisning försvinner, berättar Margarita.

Det var i mars som Bolagsverket öppnade en e-tjänst för digital inlämning av årsredovisning. Hogia var en av de första leverantörerna som utvecklade en programvara som stöder inlämningen. Peter Flemsjö som är kommersiell produktägare på Hogia berättar att det ska vara enkelt att vara digital företagare i Sverige. Digital inlämning av årsredovisning ska vara förstahandsvalet.

- I nuläget kan alla våra kunder som tillämpar K2-regelverket och som inte har revision lämna in sin årsredovisning digitalt. Både Bolagsverket och vi programvaruleverantörer arbetar nu för att göra tjänsten tillgänglig för alla företagsformer så att fler har möjlighet att dra nytta av de fördelar som digitaliseringen medför. Förutom en effektivare administration och informationshantering, får vi en mer hållbar utveckling då pappersflödet och antalet transporter minskar.

- I vårt grannland Danmark och flera andra europeiska länder är det obligatoriskt att skicka in årsredovisningen digitalt. I Sverige är det fortfarande frivilligt, men på sikt är det troligt att det blir obligatoriskt även här, avslutar Peter.